Hög arbetslöshet - här finns flera lediga jobb

Telge Energi söker fler personer i alla åldrar som vill jobba med försäljning. Arbetslösheten i Sverige ligger just nu på ca 7,5% och bland ungdomar 15-24 år är siffran 20,4%. I Södertälje är motsvarande siffra för den totala arbetslösheten högst i hela Sverige, 15% och bland ungdomar 15-24 år ännu högre. Ändå är det fortfarande svårt att hitta sökande till lediga jobb i Södertälje.

Telge Energi har behov av att rekrytera flera nya medarbetare till sin försäljningsavdelning. Men det är alldeles för få ansökningar, trots att arbetslösheten i både länet och i Södertälje är hög.

-          Det är bra om man har arbetat inom försäljning tidigare med goda resultat, men det är inget krav. Det viktigaste är att man är lyhörd, utåtriktad och framförallt har ett mycket starkt driv och vilja att lära sig, säger Erik Paju, gruppchef på Telge Energi.

Två framgångsrika medarbetare som rekryterades till Telge Energi för snart ett år sedan och med väldigt liten erfarenhet av jobb eller försäljning är Joakim Rosén, 20 år och Robin Solter, 22 år. De båda är nöjda med sina jobb tycker det finns många fördelar som arbetstider med lediga förmiddagar, fyradagarsvecka och fast lön med provision. Joakim kom in via Work for you som har uppdrag av Arbetsförmedlingen och Robin blev tipsad av sin kompis.

-          Det här är mitt allra första jobb, förutom praktik på min pappas företag och jag trivs jättebra. Från början hade jag ingen tanke på att jobba som säljare, men jag fick en bra introduktion och det är kul att kunna hjälpa kunder att välja ett bra elavtal. Jag har bra kollegor och får sälja en bra produkt jag kan stå för, det är bland annat det som gör det så roligt, säger Joakim Rosén.

-          Jag känner Joakim och det var han som tipsade mig om det här jobbet. Tidigare har jag jobbat som lärarvikarie, men kände att det var dags att göra något annat. Det är en utmaning varje dag att jobba som säljare, och jag trivs både med jobbet och kollegorna. Man får prata med människor i hela Sverige, man kan påverka sin lön och man är långledig fredag till söndag och allt det ser jag som väldigt positivt, säger Robin Solter.

Telge Energi behöver rekrytera flera nya säljare/el-rådgivare. Provanställning tillämpas i sex månader, därefter möjlighet till fast anställning med garantilön. Arbetstiderna är måndag-torsdag kl 11.45-20.00. Mer information finns i platsannonsen här.

Statistik från ekonomifakta.se ”Arbetsmarknad och arbetslöshet”

För mer information, kontakta:
Anni Svensson, kommunikatör och presskontakt Telge Energi
Telefon pressjour: 0721-90 58 05
E-post: anni.svensson@telge.se

Kontaktperson vid frågor om de lediga tjänsterna
Erik Paju, Gruppchef, Telge Energi
Telefon: 08-550 220 73 eller 072-350 29 28
E-post: erik.paju@telge.se

Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion. Telge Energi säljer enbart förnybar el från sol, vind och vatten. Telge Energi har drygt 175 000 kunder, omsätter ca 2 000 mkr och har 87 anställda. Kund för kund, kilowattimme för kilowattimme ska vi ersätta den smutsiga elen med ren el. Läs mer: www.telgeenergi.se

- Det här är mitt allra första jobb, förutom praktik på min pappas företag och jag trivs jättebra. Från början hade jag ingen tanke på att jobba som säljare, men jag fick en bra introduktion och det är kul att kunna hjälpa kunder att välja ett bra elavtal. Jag har bra kollegor och får sälja en bra produkt jag kan stå för, det är bland annat det som gör det så roligt.
Joakim Rosén, säljare och el-rådgivare, Telge Energi