Öppet för nomineringar till Children’s Climate Prize 2021

Mellan den 10 mars och 4 juni kan unga runt om i världen som kämpar för miljö och klimat nomineras eller nominera sig själva till det internationella priset Children’s Climate Prize som elbolaget Telge Energi grundade 2016.

Children’s Climate Prize riktar sig till ungdomar 12–17 år från hela världen, unga innovatörer, entreprenörer, changemakers och naturvårdare som på olika sätt tagit initiativ till hållbara lösningar för miljö och klimat. De eller den som vinner får diplom, medalj och prissumma på 100 000 SEK för att fortsatt utveckla sitt projekt. Individer, en grupp eller organisation kan nominera sig själva eller bli nominerade av någon annan. Priset är internationellt så nomineringar från hela världen tas emot. Läs mer om hur du nominerar på prisets hemsida: https://www.ccprize.org/nominate

Children’s Climate Prize instiftades av Telge Energi 2016 och det första priset tilldelades den då 16 åriga klimataktivisten Xiuhtezcatl Martinez från Colorado, USA. Se klipp från hans omtalade besök hos Skavlan i SVT: https://www.youtube.com/watch?v=dwQz68727OI

Förra året inkom rekordmånga bidrag från 24 olika länder och det var USA, Indien och Mexiko som dominerade med bidrag 2020. De slutliga vinnarna blev; Vinisha Umashankar, 14 år och Aadya Joshi, 17 år som båda kommer från Indien. Vinisha prisades för sin innovativa idé med solcellsdrivna strykjärn och Aadya för sitt biodiversitetsprojekt ”The Right Green” som bland annat skapar förutsättningar för att plantera rätt växter på rätt plats för de lokala ekosystemen i Indien, ett projekt som har potential att skalas upp globalt. Båda uppmärksammades internationellt och i Sverige för sina initiativ och har nu kunnat utveckla sina projekt ytterligare.

Före jag vann Children’s Climate Prize visste ingen något om mig eller mitt solcellsdrivna strykjärn. Men nu, på bara några månader, är det så många människor över hela världen som har visat sitt stöd och kärlek gentemot mig och idén, det betyder mycket, säger Vinisha Umashankar, vinnare av Children’s Climate Prize 2020.

Den 4 juni stänger årets nomineringsperiod och sen blir det juryns svåra uppgift att utse finalister och vinnare bland årets inkomna bidrag. Bidragen presenteras hösten 2021. Sedan 2020 är det Children’s Climate Foundation som årligen delar ut priset. Priset är grundat av det svenska elbolaget Telge Energi som alltid utmanat och drivit på för förnybar elproduktion.

- 2021 är ett år då flera stora och viktiga möten och beslut ska tas kring planetens framtid. Och för oss känns det verkligen högaktuellt, och självklart, att också lyfta fram ungas perspektiv och handlingskraft i de här frågorna. Därför känns det extra bra att vi nu öppnar upp årets nomineringsperiod, säger Johannes Boson, vd på Telge Energi.

Läs mer om tidigare års vinnare här>>

Information och kontakt:

Johline Lindholm, projektansvarig för Children's Climate Prize, Telge Energi
johline.lindholm@telgeenergi.se

Snabbfakta

Mellan den 10 mars och 4 juni så kan unga runt om i världen som kämpar för miljö och klimat nomineras eller nominera sig själva till det internationella priset Children’s Climate Prize som elbolaget Telge Energi grundade 2016.

Vinisha Umashankar, vinnare av Children’s Climate Prize 2020
Johannes Boson, vd på Telge Energi.