Pressmeddelande - Rekorddyra tillsvidarepriser på el - 2009-08-13

PRESSMEDDELANDE 2009-08-13

Rekorddyra tillsvidarepriser på el Skillnaden mellan tillsvidarepriset och det rörliga elpriset har varit rekordstora 21 öre/kWh det senaste året, det visar en analys från Telge Energi. Enligt SCBs statistik betalar mer än var fjärde hushåll i Sverige fortfarande tillsvidarepris för sin el.
Antalet hushåll som bytt elleverantör det senaste året har ökat med 22 procent, det visar SCBs statistik som publicerades idag. Trots det har fortfarande var fjärde hushåll aldrig tecknat elavtal och betalar därmed de dyrare tillsvidarepriserna. Tillsvidareavtalen har alltid ett högre pris än både de bundna och de rörliga avtalen, men under det senaste året har skillnaden varit 16 procent. – Tio år efter avregleringen är det fortfarande 1,2 miljoner hushåll som kan sänka sitt elpris rejält genom att välja bort tillsvidareavtalet. Och väljer man samtidigt att köpa ursprungsmärkt el från vindkraft sänker man både sin elräkning och sitt koldioxidutsläpp säger Johan Öhnell VD på Sveriges grönaste elbolag, Telge Energi.
En villaägare med ett rörligt elavtal och en årsförbrukning på 20 000 kWh har sparat drygt 4 200* kr under de senaste tolv månaderna jämfört med ett tillvidareavtal enligt Telge Energis analys. För en lägenhetsinnehavare handlar det om drygt 500 kr. – Vi märker tydligt den ökade bytesnivån som SCB statistiken visar. Det är lägenhetskunderna som aktiverat sig och deras motiv är framförallt klimatfrågan, och de väljer el från vindkraft, avslutar Johan Öhnell. Telge Energis rekommendation inför hösten till privatkunderna är att välja ett rörligt elavtal. Elpriserna har sjunkit stadigt sedan föregående höst och Telges bedömning är att priserna ska ligga kvar på den lägre nivån. *Analysen är gjord efter ett snittpris av de tio största elbolagens tillsvidare pris

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA: Johan Öhnell, VD Telge Energi.
Tel: 0708-51 58 50 johan.ohnell@telge.se

Om Telge Energi Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion, som ingår i koncernen Telge. Telge Energi säljer enbart förnyelsebar el från vind och vatten för att få bort den nordiska kolkraften. Bolaget säljer även pellets som tillverkas av svenska skogsråvaror. 2008 blev Telge Energi utsett till Sveriges grönaste varumärke i energibranschen. Bolaget har för fjärde året i rad Sveriges mest nöjda elkunder enligt Svenskt Kvalitetsindex. Telge Energi har drygt 150 000 kunder, omsätter ca 1 000 mkr och har 65 anställda. www.telgeenergi.se