Scania och Telge Energi samarbetar för unga klimathjältar

Inför årets stora händelse i Södertälje, Children’s Climate Prize, kommer Scania stå för att transportera finalisterna och årets gäster till galan mellan Stockholm och Södertälje. Bussarna är sotfria Euro 6-bussar och är några av de allra klimatvänligaste på marknaden. Euro 6 bussarna körs på HVO (hydrerad vegetabilisk olja) vilket begränsar skadliga utsläpp av partiklar och kväveoxider samtidigt som koldioxidutsläppen minskar med upp till 90%.

”Vi är väldigt stolta över att Children’s Climate Prize kan sätta Södertälje på världskartan, och det är särskilt kul när två lokala företag kan arbeta tillsammans för en god sak.” säger Mats Fagerström, vd på Telge Energi.

Hållbar mobilitet med klimatsmarta transporter är en förutsättning för en bättre stadsmiljö, menar Andreas Follér, Sustainability Manager på Scania och fortsätter:

”Jag är så inspirerad av dessa unga sinnen och ledarskapet i kampen mot klimatförändringar. Einstein sa en gång att vi inte kan lösa ett problem med samma tankebanor som vi hade när det skapades. De yngre generationernas tankebanor håller definitivt på att förändras och det ger oss hopp om framtiden.”

Children’s Climate Prize har initierats av Telge Energi och delas ut den 22 november på Tom Tits Experiment i Södertälje. Med på prisutdelningen kommer bland annat miljöminister Karolina Skog och schlagervinnaren Eric Saade att medverka.

För mer information, kontakta:
Jonna Holmgren
Presskontakt, Telge Energi
E-post: jonna@massivpr.se

Mats Fagerström, vd Telge Energi
Jag är så inspirerad av dessa unga sinnen och ledarskapet i kampen mot klimatförändringar. Einstein sa en gång att vi inte kan lösa ett problem med samma tankebanor som vi hade när det skapades. De yngre generationernas tankebanor håller definitivt på att förändras och det ger oss hopp om framtiden
Andreas Follér, Sustainability Manager på Scania