Sista chansen att nominera till Children’s Climate Prize 2020

Årets nomineringsperiod stänger nu på måndag 21 september så nu är det sista chansen att att nominera projekt, initiativ och klimatsmarta uppfinningar till årets Children’s Climate Prize. – Hopp och framtidstro har aldrig varit viktigare än just nu, säger juryns ordförande Johan Kuylenstierna, med anledning av rådande världsläge i och med coronakrisen.

Redan 2016 drog Telge Energi igång Children’s Climate Prize med målet att lyfta ungas röster, och att stötta unga världen över med ambition att driva opinion, teknisk utveckling och innovation inom miljö och klimat. Children’s Climate Prize söker nu efter innovativa, banbrytande idéer och lösningar som driver och underlättar hållbar utveckling. Individer, en grupp eller organisationer kan nominera sig själva eller bli nominerad av någon annan, priset är internationellt så nomineringar från hela världen tas emot.

- I det läget som världen befinner sig just nu så kan det framstå som ovidkommande med ett klimatpris, men jag skulle tvärtom säga att framåtblick, kreativitet och hållbara lösningar aldrig varit viktigare. Därför känns årets upplaga av Children’s Climate Prize mer meningsfullt än någonsin, säger juryns ordförande Johan Kuylenstierna.

Nomineringsperioden har varit öppen sedan maj och stänger den 21 september. Bidrag anmäls i ett formulär på Children’s Climate Prize hemsida.

- Ungas röster och förändringsarbete är en otrolig kraft i omställningen till ett hållbart samhälle. Att genom Children’s Climate Prize kunna synliggöra, hylla och lyfta barn och ungas arbete känns otroligt viktigt. Ännu mer glädjande är att vi i år väntas ha rekordmånga nominerade. Juryn har en minst sagt svår uppgift framför sig, säger Johannes Boson, stiftelsens ordförande och VD på Telge Energi.

Mer om Children’s Climate Prize
Children’s Climate Prize är ett internationellt pris som årligen delas ut till barn och unga 12-17 år, som har gjort extraordinära insatser för klimat och miljö. Vinnarna av priset får ett diplom, medalj och prispengar på 100 000 SEK för att fortsätta utveckla sina projekt. Priset grundades av elbolaget Telge Energi som alltid utmanat och drivit på för förnybar elproduktion. I partnerskap med det världsledande luftreningsföretaget Blueair, står de tillsammans bakom priset. Sedan 2020 är det Children’s Climate Foundation som hanterar prispengarna.

Läs mer om tidigare vinnare av Children’s Climate Prize: https://telgeenergi.se/privat/hallbarhet/projekt-for-hallbar-utveckling/childrens-climate-prize/
Nominera: https://www.ccprize.org/nominate