Solelboomen kan fortsätta: 1 maj är startskottet med 20 % för alla och 300 MSEK extra

Beslutet är taget; Anslaget höjs med 300 miljoner kr och totalt landar det därmed på 736 miljoner kr för 2019. Stödnivån sänks från 30 % till 20 % för både de som redan sökt och de som söker från och med nu. Den nya förordningen sätter stödnivån till 20 % för privatpersoner, BRF:er och företag.

“Vi är glada att regeringen nu har tagit ett beslut som att möta upp viljan att investera i egen solel. Vårbudgeten kombinerad med stödnivån på 20 % för alla som redan sökt, och som kommer att söka 2019, möjliggör att det kommer kunna byggas solelanläggningar för 3,7 miljarder under 2019. Marknaden växer därmed med över 50 % under 2019 och det välkomnar vi. Utvecklingen måste gå snabbt nu, och uppmuntras om vi ska kunna nå målen i Parisavtalet.”  säger Jonas Månsson, kommunikationschef på Telge energi.

“Många av våra kunder har väntat med sin investering på grund av det osäkra läget, och många har också väntat på att få veta hur det ska bli med stöd för de investeringar som redan gjorts. Med beskedet räknar vi med att Energimyndigheten snart kan börja fördela ut bidraget och att de som står i kö kan få sina ansökningar om stöd beviljade från Länsstyrelserna. Beslutet från regeringen, Centerpartiet och Liberalerna visar ändå att stödet kommer att fortsätta vilket gör att vi känner oss trygga i att fortsätta uppmana våra kunder att söka stödet. Även om det kommer att dröja innan de får stödet.” säger Jonas Månsson, kommunikationschef på Telge energi.

Telge energi har tillsammans med HSB, JM, Vasakronan och Solkompaniet länge drivit på politiskt för att få bort hindrande regelverk för att investeringar i egen solel. Tillsammans har de genom Solelkommissionen drivit på för att summan för stödet ska höjas, men också för att regeringen ska lägga fram en långsiktig plan för avveckling av stödet och en övergång till SolRot. Det skulle resultera i en mer stabil och tydlig marknad för investerarna. Solelkommissionen menar att det är fullt möjligt att år 2030 producera 10 % av Sveriges elbehov med energi från solen.

Johline Z. Lindholm
johline.lindholm@telgeenergi.se