Telge Energi ansluter sig till 100% förnybart

Elbolaget Telge Energi ansluter sig till föreningen 100% förnybart. Föreningen fortsätter därmed att växa med modiga företag och entreprenörer som vill bidra till omställningen mot ett helt förnybart energisystem i Sverige.

100% förnybart har sedan lanseringen i Almedalen 2012 snabbt etablerat sig som en av de mest aktiva debattörerna av förnybar energi och omställningen mot ett hållbart energisystem. Föreningen samlar en stor bredd av aktörer inom förnybart, såväl från näringslivet som miljörörelsen. Nu har elbolaget Telge Energi valt att ansluta sig.

-
Vi är oerhört glada över möjligheten att få arbeta tillsammans med Telge Energi, vars framåtanda och mod vi länge beundrat på avstånd, säger föreningens kommunikationsansvariga Anna-Carin Windahl. Bolaget har en tydlig vision om ett förnybart energisystem, ser möjligheterna det medför och har ett stort driv mot att göra skillnad. Det är värden vi uppskattar och helt igenom delar.

Telge Energi, en del av Telgekoncernen, erbjuder sina kunder el från enbart förnybara energikällor som sol, vind och vatten. 2012 fick bolaget mycket uppmärksamhet för kampanjen ”Solupproret”, som lyfte fram solenergins fördelar.

-
Vi har 170 000 kunder som valt ren el. Våra kunder har bidragit med över 60 miljoner kronor till förnybar energi sedan 2008. Bara 17% av Sveriges elkunder väljer idag ett avtal med ursprungsmärkt el, det borde vara långt många fler med tanke på klimatutmaningen vi har. Både branschen och vi som elbolag har ett ansvar för att upplysa alla elkunder om att valet av förnybar el har stor betydelse. Med vårt medlemskap i 100% förnybart vill vi fortsätta driva på så att utvecklingen mot ett helt förnybart energisystem går snabbare, säger Mats Fagerström, VD på Telge Energi.

Mer information om 100 % förnybart: http://förnybart.org/

Anni Svensson, Kundkommunikatör och Presskontakt Telge Energi
E-post: anni.svensson@telge.se
Telefon: 08-550 228 89

Anna-Carin Windahl, 100% förnybart
E-post: info@fornybart.orgTelefon: 0735-32 10 96

Vi är oerhört glada över möjligheten att få arbeta tillsammans med Telge Energi, vars framåtanda och mod vi länge beundrat på avstånd. Bolaget har en tydlig vision om ett förnybart energisystem, ser möjligheterna det medför och har ett stort driv mot att göra skillnad. Det är värden vi uppskattar och helt igenom delar.
Anna-Carin Windahl, 100% förnybart