Telge Energi ansluter till klimatstrejken

Fredag den 20 september inleddes en global aktionsvecka, Global Week For Future, med strejker och manifestationer för klimatet. Detta sker med anledning av FN-toppmötet i New York, och med tusentals manifestationer runtom i världen kan det bli en av de största manifestationerna för klimatet någonsin. Veckan avslutas med en storstrejk fredagen den 27 september. Elbolaget Telge Energi deltar i den stora manifestationen i Stockholm.

Telge Energi ansluter sig till alla de mnniskor som ver hela vrlden den 27 september tydligt markerar att de vill se frndring i klimatfrgan och krver att makthavare lyssnar p forskarna

Den 27 september 2019 är inte en helt vanlig dag på Telge Energis kontor i Södertälje. Då stänger de stora delar av kontoret inklusive kundservice, och medarbetare från olika avdelningar beger sig tillsammans från Södertälje till Stockholm för att delta i storstrejken för klimatet. Samtidigt är det en vanlig dag, på så sätt att Telge Energi i över ett decennium gjort sig kända som klimatkämpar genom tydliga ställningstaganden.

Nu ansluter de sig till alla de människor som över hela världen den 27 september tydligt markerar att de vill se förändring i klimatfrågan och kräver att makthavare lyssnar på forskarna.

- Klimatfrågan och hållbarhet är nyckelfaktorer i vår verksamhet. Energibranschen är en viktig spelare i både hållbarhet och klimatfrågan, och vi är medvetna om vårt eget ansvar som naturligtvis sträcker sig långt bortom deltagande i en manifestation. Men manifestationen är ett viktigt sätt att visa vårt stöd för klimatkampen och att vi är många som vill se mer handlingskraft i dessa frågor från både politiker och företag. Hållbarhet berör Telge Energis alla delar och därför är det givet för oss att delta i manifestationen, säger Johannes Boson, VD på Telge Energi.

Våra kunder har höga förväntningar på oss när det gäller vårt engagemang och agerande i klimat- och hållbarhetsfrågor. Det är vi stolta över. Vår hållbarhetsresa är något som vi gör tillsammans med, och tack vare dem. Därför är det naturligt för oss att vara med på denna manifestation. Vi hoppas träffa fler från vår bransch där, säger Johline Lindholm, Press-ansvarig på Telge Energi.

Den stora manifestationen uttrycker en gemensam lista på krav gentemot politiker och makthavare:

1. Begränsa den globala temperaturökningen till under 1,5 grader över förindustriella nivåer.
  2. Klimat- och miljörättvisa för alla.
  3. Följa Parisavtalet och bevisa det.
  4. Lyssna på den bästa tillgängliga förenade vetenskapen. Dvs. Lyssna på klimatforskningen.

Manifestationen i Stockholm arrangeras av Fridays For Future i samverkan med organisationer och enskilda inom nätverket KlimatSverige.

Följ Telge Energi under manifestationsdagen här:

Följ med oss och klimatstrejka:

Vi är på plats för att tillsammans med andra klimatengagerade kolla på scenprogram från kl 13:00 på Medborgarplatsen. Alla som vill gå med oss i tåget är jättevälkomna!

Mer info om klimatstrejken finns här:

Mer info om Telge Energi

För mer information: Johline Lindholm, Press-ansvarig Telge Energi 0733-902158