Telge Energi stärker ledningsgrupp med nya perspektiv

Som ett led i Telge Energis resa mot att bli Sveriges mest hållbara och kundnära bolag, stärks nu ledningsgruppen med tre nya nyckelspelare med nya perspektiv. Niklas Holberg blir chef för det nya affärsområdet Sol, Anna Blom blir chef för Affärsutveckling och Caroline Ede går in som CIO. Gemensamt för de tre nya medarbetarna är att de alla medvetet har rekryterats från andra branscher än energibranschen.

Telge Energi strker ledningsgrupp med nya perspektiv

Elbolaget Telge Energi, som gjort sig kända som en utmanare som gärna bryter mot branschkonventioner, är inne i en dynamisk fas. Det interna hållbarhetsarbetet har skärpts med en grundlig genomsyn av den egna verksamheten, den externa kommunikationen har skapat debatter och nu tar de nya innovativa steg genom att stärka ledningsgruppen med nya perspektiv.

Niklas Holberg blir chef för det helt nya affärsområdet Sol, en offensiv satsning som svarar upp mot framtidens energimarknads- och energikundskrav. Niklas Holberg har gedigen erfarenhet av att leda organisationer i tillväxtmarknader och har suttit med i flertalet ledningsgrupper både i Sverige och utomlands. Niklas har under sin karriär haft fokus på försäljning och affärslösningar mot konsument, framförallt inom telekom.

- Det känns jättespännande att bli en del av Telge Energi, ett bolag som länge haft ledartröjan vad gäller förnybar energi och hållbar utveckling, samt att få ta plats i en ledningsgrupp bestående av framåtlutade personer som aktivt vill driva förändring i dessa frågor. Jag ser fram emot att tillsammans med dem, och alla andra duktiga medarbetare på Telge Energi, ta bolaget till nästa nivå vad gäller att möta kundernas efterfrågan och framtidens behov. Här spelar solaffären en mycket central roll, säger Niklas Holberg.

Anna Blom kommer senast från rollen som konsultchef på HiQ Stockholm, där hon arbetat med teknik- och affär i syfte att förenkla och förbättra människors vardag. Dessförinnan har hon bland annat arbetat som produktchef, produktutvecklare och RTE inom framförallt telekomsektorn. Den röda tråden i hennes karriär är att driva affärsbehov med hjälp av tekniska lösningar som effektiviserar och skapar lönsamhet. I sin roll som chef för Affärsutveckling på Telge Energi kommer Anna bland annat att ansvara för utveckling och tjänstefiering av produkter samt se över hur bolaget fortsatt kan skapa attraktiva erbjudanden gentemot kunderna.

- Telge Energi är ett bolag som haft klimat- och hållbarhetsfrågan högt på sin agenda under en längre tid men också fokuserat på digitalisering och elektrifiering. Jag ser fram emot att bidra till att ytterligare utveckla detta arbete och att tillsammans med ett fantastiskt team skapa produkter och tjänster som går i linje med såväl en hållbar utveckling som med kundernas behov, säger Anna Blom.

Caroline Ede, har under de senaste 13 åren arbetat med IT inom flertalet olika branscher såsom fordon, pension samt informationsteknologibranschen, där hon innehaft olika chefspositioner. Hon besitter bred kunskap inom smart data, databearbetning och hur relevant data bäst bidrar till att effektivisera och förbättra kundrelationer och affärsbeslut.

- Jag ser fram emot att ta med mig mina tidigare erfarenheter in i en bransch som är på frammarsch vad gäller digitalisering, databearbetning och hållbar utveckling. Det känns även roligt att bli en del av företagskulturen på Telge Energi, där fokus alltid är på bra resultat, men med många skratt längs vägen, säger Caroline Ede.

Niklas Holberg började på Telge Energi vid årsskiftet, Caroline Ede i februari och Anna Blom 1 mars.

Johline Lindholm, Press- och PR-ansvarig Telge Energi

Mejl: johline.lindholm@telgeeenergi.se