Telge Energis elkunder alltmer nöjda

Idag presenterades årets SKI-mätning, Svensk kvalitetsindex, som bland annat mäter kundnöjdheten i energibranschen. Vi har gjort en djupdykning i rapporten för att hitta det mest spännande.

Positiv trend – fler nöjdare elkunder
I år visar det sig att trenden i kundnöjdhet är mer positiv än tidigare för hela energibranschen och det är ju verkligen jättekul att branschen går framåt. Kunderna är numer lika nöjda med sina elbolag som de är med sina banker. Energibolagen är också, enligt undersökningen bättre än t ex banker på att visa kunderna sitt samhällsengagemang.

De flesta privatkunder är i år generellt mer nöjda med sitt elbolag (+1,1) jämfört med förra året medan företagskunderna är lite mindre nöjda (-1,2). Telge Energi blir bättre för varje år och jämfört med 2014 (+1,1 för privatkunder) och ligger en bra bit högre än genomsnittet. På företagssidan ligger Telge Energi på samma nivå som förra året och även där bättre än genomsnittet.

Elkunder som byter elbolag på grund av pris blir inte mer nöjda
Elkunderna har i stor utsträckning varit i kontakt med andra elbolag än sitt eget eftersom det pågår mycket säljverk­samhet i branschen. Men de elkunder som nappar på erbjudanden och byter elleverantör är i regel inte särskilt nöjda. Trots att priset ofta varit en drivande faktor till bytet upplever kunder­na inte dessa bolag som mer prisvärda än andra.

6 av 10 unga är intresserade av att välja grön el
I en tid där klimatfrågan blivit mer aktuell erbjuder fler elbolag ”grön el” och möjlighet att välja elens produktionskälla. Intressant är att det finns skillnader mellan generationerna. 40-talisternas intresse för grön el är betydligt svalare än 80- och 90-talisternas där 6 av 10 är mycket intresserade av att själva välja produktionskälla för sin el. 40-talisterna är däremot mer aktiva vad gäller att följa sin förbrukning och att omförhandla sina avtal. Telge Energi säljer bara 100 % ren el från solkraft, vindkraft och vattenkraft. Förnybar energi är grunden i allt och det bådar gott att nästa generation anser att frågan om förnybar energi är viktig.

Bra kan alltid bli bättre
Resultatet för Telge Energi är bra, men kan bli ännu bättre. Under senaste året har en rad förbättringar genomförts. Bland annat har öppettiderna förlängts och arbetet med kundservice har effektiviserats för att öka tillgängligheten. Telge Energi fortsätter även det långsiktiga samarbetet med Världsnaturfonden WWF för att tillsammans verka för en hållbar framtid med fokus på förnybar energi. Det är även fokus på andra samarbeten, till exempel med 100% Förnybart och Solelkommissionen för att påverka politiska beslut och underlätta satsningar inom förnybar energi och egenproducerad solel. Fortfarande har för få konsumenter och företag valt el från förnybara energikällor. Därför fortsätter Telge Energi också arbetet med att påverka beslutsfattare och informera svenska hushåll om vilka valmöjligheter som finns.

Resultat nöjdhet (från SKI) för Telge Energi 2015:

Privatkunder

2013: 70,0
2014: 71,6 (branschsnitt 66,0)
2015: 72,7
Branschsnitt: 68,1

Företagskunder

2013: 66,6
2014: 68,6 (branschsnitt 67,0)
2015: 68,5
Branschsnitt: 65,8

Läs mer om hela undersökningen på kvalitetsindex.se: Rapportsammandrag Energi 2015