Tjäna pengar på din solel och slipp krånglig administration

Telge Energi köper in överskott av solel och är ett av få elbolag som dessutom betalar bra ersättning till solelsproducenter*. Nu lanseras också en helt ny tjänst. Den nya tjänsten innebär att man tar hand om den administration kring solelsproduktion som många elkunder upplever som krånglig och tidskrävande.

Allt fler intresserar sig för att installera solceller och Telge Energis senaste Sifo-undersökning visar att så många som 7 av 10 (66%) svenskar kan tänka sig att sätta solceller på sitt hus/tak/balkong.

Telge Energi har idag närmare 300 solelsproducenter som säljer sitt solelsöverskott till Telge Energi. På så sätt bidrar det till att alla Telge Energis kunder med standardavtal får en liten skvätt el från solkraft. Många solelsproducenter upplever att administrationen kring att producera och sälja solel är knepig och tidskrävande.

- Vi vill göra det så enkelt som möjligt för mikroproducenter så att fler väljer att producera sin egen el och även sälja sitt överskott. Vår nya tjänst gör att man inte längre behöver bry sig om något av det administrativa krånglet. På så sätt hoppas vi ytterligare bidra till att främja ännu mer förnybar elproduktion, säger Petra Hallebrant, kundchef på Telge Energi.

I den nya tjänsten ingår:

• Ansökan hos Energimyndigheten för tilldelning av Elcertifikat (EC) och Ursprungsgarantier (UG) för solkraftsanläggning.

• Ansökan hos Energimyndigheten för att öppna ett internetkonto i systemet Cesar för administration av EC och UG.

• Administration av köparens Cesarkonto.

• Löpande administration som innebär att köparens samtliga EC och UG överförs till Telge Energi.

Allt till en kostnad om ett engångsbelopp som är 495 kronor per anläggning.

Här finns lite mer information om den nya tjänsten.

*I SVT Stockholm sändes nyligen ett inslag kring elbolags ersättningar till solelsproducenter: ”Fler elbolag betalar sämre för solel – Telge Energi undantag.”

Om Sifo-undersökningen
Resultat från riksundersökning för allmänheten som genomförts av opinions- och marknadsundersökningsföretaget TNS-Sifo, på uppdrag av Telge Energi. Under perioden 4 februari – 16 februari 2015 har sammanlagt 4202 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor mellan 18-79 år i Sverige.

74% tror att solenergi kan lösa klimatutmaningen
28% vill helst ha el från solkraft
66% vill ha solpaneler på taket/balkongen
78% ser en outnyttjad potential i solenergi

Anni Svensson, Kommunikatör och Presskontakt Telge Energi
Telefon pressjour: 0721-90 58 05
E-post: anni.svensson@telge.se

Telge Energi är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion. Telge Energi säljer enbart förnybar el från sol, vind och vatten. Telge Energi har drygt 170 000 kunder, omsätter ca 2 000 mkr och har 87 anställda. Kund för kund, kilowattimme för kilowattimme ska vi ersätta den smutsiga elen med ren el. Läs mer: www.telgeenergi.se

Vi vill rädda världen genom att erbjuda enbart ren förnybar el från sol, vind och vatten. Målet är att all el som konsumeras är ren el, i Sverige och resten av världen. Det tar nog en stund, men kilowattimme för kilowattimme kommer vi närmare målet www.telgeenergi.se

Vi vill göra det så enkelt som möjligt för mikroproducenter så att fler väljer att producera sin egen el och även sälja sitt överskott. Vår nya tjänst gör att man inte längre behöver bry sig om något av det administrativa krånglet. På så sätt hoppas vi ytterligare bidra till att främja ännu mer förnybar elproduktion.
Petra Hallebrant, kundchef, Telge Energi