Två indiska hållbarhetsprojekt vinner Children’s Climate Prize 2020

Vinnarna av årets Children’s Climate Prize är nu presenterade, och de är: Vinisha Umashankar, 13 år och Aadya Joshi, 17 år båda från Indien. Vinisha vinner Clean Air priset för sitt initiativ med solcellsdrivna strykjärn och Aadya vinner Changemaker priset för sitt biodiversitets projekt The Right Green. Båda belönas med diplom, medalj samt 100 000 SEK från Children’s Climate Foundation för att utveckla sina verksamheter.

I år kom det in rekordmånga nomineringar från hela världen till den femte upplagan av Children’s Climate Prize - ett av världens största internationella klimatpris för unga innovatörer, grundat av svenska elbolaget Telge Energi. Juryn med Johan Kuylenstierna i spetsen har därefter haft den tuffa uppgiften att utse finalister och vinnare bland de många kreativa och innovativa bidragen. I år presenterades sju finalister och här presenteras nu vinnarna i respektive priskategori, Clean Air och Changemaker.

Här har vi unga människor som ser ett problem och löser det! Med imponerande kunskap och kreativitet kring hållbara lösningar kan de förändra livet till det bättre för tusentals människor och det är otroligt inspirerande, säger Johan Kuylenstierna.

Specialreportage från vinnarna och deras projekt visas på årets Children’s Climate Prize, som i år är ett digitalt event som sänds på www.ccprize.org den 18 november kl 10 am och 7 pm CET.

Clean Air Prize

Solcellsdrivet strykjärn – skapandet av ett hållbart strykjärn

Vinisha Umashankar, 13, INDIEN

Det finns ungefär 10 miljoner småföretag i Indien som använder koleldade strykjärn. Tillsammans förbrukar dessa ca 50 miljoner kg träkol varje dag. Träkolet eldas och förorenar luften, vilket orsakar hälsoproblem och dessutom bidrar till negativa klimatförändringar. Vinisha såg ett stort problem som krävde en hållbar lösning för både människor och miljön och skapade därför ett solcellsdrivet strykjärn – en innovation som både är säkrare och mer hållbar.

Motivering:

Luftföroreningar i storstäder är ett globalt problem. Med smart design och en unik problemlösningsförmåga, har Vinisha lyckats kombinera teknik och vetenskap när hon skapade och designade Solar ironing cart. En uppfinning som kan ha betydande positiv påverkan på Indiska städers luftkvalitet om den implementeras storskaligt. Juryn är imponerad och ser en ung vetenskapskvinna med en stark fallenhet för hållbara lösningar.

Changemaker Prize

The Right Green – know how om återställandet av biologisk mångfald

Aadya Joshi, 17, INDIEN

Avskogning är den näst största orsaken till klimatförändringar. Men att bara slumpmässigt plantera nya träd kan ibland göra mer skada än nytta genom minskad biologisk mångfald. Därför grundade Aadya Joshi The Right Green och utvecklade en databas med över 15 000 växt- och insektsrelationer från olika eko-regioner i Indien. Med hjälp av hennes uppfinning BioPower Index kan landskapsarkitekter, trädgårdsmästare och myndigheter plantera de växter som bäst stöder biologisk mångfald. Hon utbildar och håller workshops som på sikt gjort det möjligt för samhällen att återställa friska ekosystem, rika på biologisk mångfald, samtidigt som de tar itu med klimatförändringar.

Motivering:

Med förståelse för riskerna med förlusten av biologisk mångfald och stor kunskap om växter och träds förmåga att förhindra det, är det imponerande att se Aadyas initiativ 'The Right Green', som kombinerar modern databasteknik med uråldrig kunskap om inhemska växter. Det faktum att Aadya också lägger stor vikt vid att sprida kunskap och utbilda fler i ämnet väger tungt i juryns beslut. Initiativet har stor potential att skalas upp och med rätt stöd kan det bli en växtdatabas med stor positiv påverkan på ekosystemet globalt.

För mer information och kontakt:

Johline Lindholm, projektansvarig för Children's Climate Prize, Telge Energi
johline.lindholm@telgeenergi.se

Snabbfakta

Vinnarna av årets Children’s Climate Prize är Vinisha Umashankar, 13 år och Aadya Joshi, 17 år båda från Indien. Vinisha vinner Clean Air priset för sitt initiativ med solcellsdrivna strykjärn och Aadya vinner Changemaker priset för sitt biodiversitets projekt The Right Green. Båda belönas med diplom, medalj samt 100 000 SEK från Children’s Climate Foundation för att utveckla sina verksamheter.

Johan Kuylenstierna, juryordförande för Children's Climate Prize