Unga påverkas mest av företags miljöprofil

Var femte svensk under 30 år uppger i en aktuell undersökning från TNS Sifo att de påverkas mycket av ett företags miljöprofil. Undersökningen som gjorts på uppdrag av Telge Energi visar också att det är de unga som har minst kunskap om att omärkt el innehåller kolkraft. Slutsatsen blir att unga är lättare att påverka för företag som ägnar sig åt så kallad green washing.

– Många energibolag försöker på olika sätt att skapa en grön profil. Det finns de som i likhet med Telge Energi bara säljer grön el men många ägnar sig åt så kallad greenwashing. Dessa bolag försöker påverka framför allt yngre målgrupper, säger Johan Öhnell, vd Telge Energi.

I samma undersökning ställs en ren kunskapsfråga: Känner du till att all omärkt el innehåller kolkraft? 4 av 5 som är under 30 år svarar att de inte känner till att omärkt el innehåller kol. Bland dem som har fyllt 70 år vet en majoritet detta.

– Unga vill göra miljöriktiga val men utan kunskap är det lätt att luras av gröna reklambudskap. Ett exempel är Fortum som i sin marknadsföring lyfter fram förbränning av olivkärnor och vågkraft och som samtidigt bygger tre stora fossileldade kraftverk i Sibirien, säger Johan Öhnell.

Telge Energi genomför under sommaren en kampanj med målet att minska koldioxidutsläppen med 750 ton. På www.telgeenergi.se/lillaklimatmalet finns enkla vardagstips om hur hushållen kan minska sina utsläpp. På hemsidan går det också att delta i kampanjen och följa hur mycket CO2 som sparas.

* TNS Sifo genomförde undersökningen under perioden 12 -19 april. Målgruppen var ett riksrepresentativt urval av svenskar i åldern 18 - 74 år. Intervjuerna genomfördes via TNS Sifos on-line panel. 1000 personer har svarat på frågorna.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA: Johan Öhnell, VD Telge Energi.
Tel: 0708-51 58 50 johan.ohnell@telge.se