Fyra team har gått vidare i arkitekttävlingen om nya Luna

Idag samlades kommunmedarbetare och politiker i Södertälje stadshus för att ta del av de fyra tävlingsbidrag som läggs fram till juryns bedömning i arkitekttävlingen om Lunakvarteret. Stadsarkitekt Anderas Pålsson och Elena Qyreon som är huvudprojektledare för det nya Lunakvarteret presenterade de fyra arkitektteamens koncept och visionsbilder för kvarteret. Nu tar juryarbete vid och vinnaren kommer presenteras i mars.

— Vi har fått in fyra mycket intressanta förslag som på olika sätt belyser frågeställningarna i programmet. Det blir mycket spännande att arbeta vidare med det vinnande förslaget för utveckling av nya Luna, säger Elena Qyreon, Huvudprojektledare nya Luna, Telge Fastigheter.

Arkitektteamens tävlingsbidragen som presenterades idag är helhetskoncept för det nya kvarteret. Uppgiften har varit att gestalta visioner och utarbeta konkreta förslag på hur Lunakvarteren kan utvecklas utifrån sex övergripande mål. Arkitektteamen kommer att förbli anonyma fram till att vinnaren presenteras.

— Att äntligen få se fyra olika tolkningar utifrån vårt program och våra höga ambitioner är otroligt spännande och lärorikt. Oavsett vilket av förslagen som kommer att stå som det vinnande så är den här processen något som kommer att berika Södertäljes stadskärna i generationer framöver, säger Anderas Pålsson, stadsarkitekt, Södertälje kommun.

Juryn, som består av sju representanter från Telge Fastigheter, Södertälje kommun och Sveriges Arkitekter, kommer bedöma förslagen utifrån ett antal på förhand fastställda kriterier. Det vinnande förslaget kommer sedan ligga tillgrund för den nya detaljplanen för kvarteret. Telge Fastigheter har som ambition att anlita vinnaren i arbetet med hela eller delar av projektet.

Tävlingsbidragen finns presenterade på Telges webbplats

Presskontakt:

Andreas Pålsson, stadsarkitekt, Södertälje kommun
andreas.palsson@sodertalje.se

Elena Qyreon, Huvudprojektledare nya Luna, Telge Fastigheter
elena.qyreon@telge.se

Om tävlingen
Tävlingsområdet Lunakvarteren ligger centralt i Södertäljes modernistiska stadskärna och är en stor och viktig pusselbit i Södertäljes centrum. Fastigheterna inom tävlingsområdet omfattar flera befintliga byggnader. Större delen av bebyggelsen är uppförd i slutet av 1970-talet men även bebyggelse från förra sekelskiftet samt från 1960-talet omfattas. Det finns kulturhistoriskt intressanta byggnader både inom tävlingsområdet och i närområdet.

Läs mer på Telges webbplats

Om Tegle Fastigheter
Telge Fastigheter är en av Södertäljes största fastighetsägare. Totalt äger och förvaltar bolaget drygt 500 000 kvadratmeter lokalyta fördelat på kommunala och kommersiella fastigheter. I beståndet finns allt från förskolor och skolor till stadshus och museibyggnader. Bolaget är också en av parterna i kommunens utveckling av Södertäljemodellen – en inspirationsmodell för nytänkande inom skolan.