Lunagallerian kvar ett år längre än planerat

Telge Fastigheter har beslutat att hålla Lunagallerian öppen till sista januari 2024, ett år längre än vad som var tänkt.

-Vi vill skapa rätt förutsättningar för den nya detaljplanen, meddelar Per Lännholm, huvudprojektledare Luna-projektet Telge Fastigheter.

Beslutet att låta gallerian leva vidare ett år längre än vad som först kommunicerats grundar sig i att Telge Fastigheter vill försäkra sig om att rätt förutsättningar finns för kommande detaljplanearbete. Det förberedande arbetet består bland annat av att genomföra nödvändiga utredningar och undersökningar såsom geotekniska undersökningar, samt en kultur- och miljöinventering.

- Genom att göra förberedande arbetet noggrant och bra minimerar vi risken för framtida förseningar i projektet. Vår målsättning är att bygget av nya Luna kvarteret sedan ska ske så tidseffektivt som möjligt, säger Per Lännholm

Den nya tidsplanen innebär att butiker och andra hyresgäster i Lunagallerian kan vara kvar i sina befintliga lokaler ända fram till 2024-01-31. Något som Luna-gallerians förvaltare ser som mycket positivt.

- Vi, tillsammans med butikerna, lyckades väldigt bra under 2021. Trots svåra förutsättningar hade vi få vakanser och lyckades fylla gallerian med mer liv och rörelse än vad vi sett på länge, säger Dikran Masso, förvaltare Telge Fastigheter.

I dagsläget har fastighetsbolaget ett par vakanser i gallerian men hoppas att förlängd kontraktstid ska hjälpa uthyrningen av dessa.

- Det här skapar helt klart bättre förutsättningar i dialogen med potentiella hyresgäster.  Vi kan fortfarande erbjuda en reducerad hyra eftersom kontraktet blir tidsbestämt men hyresgästen har möjlighet att stanna i två år istället för ett, säger Dikran

- Vi har satt datumet sista januari 2024 eftersom vi vill att butikerna ska ha möjlighet att vara kvar under den viktiga jul- och mellandagshandeln, förklarar Dikran

Mer information om Luna-projektet hittas på www.telge.se/luna

Hanna Sarlén
pressjour@telge.se

Vi vill skapa rätt förutsättningar för den nya detaljplanen
Per Lännholm, huvudprojektledare Luna-projektet Telge Fastigheter.