Tävling för att gestalta Södertäljes nya landmärke är nu i gång

5 april 2023 inleddes arkitekttävlingen för framtidens Lunakvarter. Projektet är ett av de mest omfattande i Södertäljes stadskärna någonsin. I den första prekvalificeringsrundan väljs mellan tre och fem arkitektbyråer ut som får möjlighet att tävla om uppdraget.

Tävlingsuppgiften handlar om att att utveckla ett koncept för Lunakvarteren som inkluderar gestaltningsidéer och arkitektoniska principer. En jury bestående av representanter från Telge fastigheter, Södertälje kommun och Sveriges Arkitekter kommer bedöma förslagen. Det vinnande förslaget ska utgöra grund för framtagande av detaljplan för Lunakvarteren. Telge Fastigheter har som ambition att anlita förslagsställaren i arbetet med hela eller delar av projektet.

- Uppgiften är att gestalta byggnader och rumsligheter utifrån vision, funktioner, historiskt djup och målbild om ett levande stadsliv, säger Andreas Pålsson, stadsarkitekt, Södertälje kommun. Ambitionen är att skapa ett kvarter med kreativt klimat där kommersiella aktörer samverkar och samarbetar med kulturverksamheter, föreningslivet och Södertäljeborna.

Första steget i urvalsprocessen är en prekvalificering där arkitektbyråer gör en intresseanmälan. Anmälan ska bland annat innefatta reflektioner om projektet, beskrivning av tilltänkt metod och arbetsprocess och presentation av referensprojekt. Ett antal team kommer bjudas in till intervjuer med juryn som därefter utser tre till fem deltagare som får möjlighet att vara med i tävlingen som drar i gång hösten 2023.

- Projektet är ett av de mest betydelsefulla och omfattande projekten i Södertälje stadskärna någonsin,  säger Elena Qyreon, projektledare, tidiga skeden, Telge Fastigheter. Projektet inkluderar om- och nybyggnation med en bruttoarea på upp till 100 000 kvm.

Arkitekttävling i flera steg
Arkitekttävlingen genomförs med kvalificering i flera steg för att säkerställa en professionell process som resulterar i starka förslag och ett gott slutresultat. Intressenter måste uppfylla ett antal kvalificeringskrav för att gå vidare i processen, som exempel:
•    Uppvisa tre relevanta referensprojekt som är max sju år gamla.
•    Ansvarig arkitekt och landskapsarkitekt i teamet som söker måste ha minst tio års erfarenhet som uppdragsansvariga.

Intresseanmälan ska lämnas på svenska och skickas till arrangören i upphandlingssystemet Tendsign senast 5 maj 2023. Mer information om ansökningsprocessen finns på Tendsigns webbplats.

Om Lunakvarteret
Tävlingsområdet Lunakvarteren ligger centralt i Södertäljes modernistiska stadskärna och är en stor och viktig pusselbit i Södertäljes centrum. Fastigheterna inom tävlingsområdet omfattar flera befintliga byggnader. Större delen av bebyggelsen är uppförd i slutet av 1970-talet men även bebyggelse från förra sekelskiftet samt från 1960-talet omfattas. Det finns kulturhistoriskt intressanta byggnader både inom tävlingsområdet och i närområdet. Läs mer på www.telge.se/foretag/lokaler/kvarteret-luna/nya-luna

Om Tendsign
Tendsign är ett elektroniskt upphandlingssystem som arrangören använder för denna projekttävling. Det är kostnadsfritt för intressenten att använda systemet och att lämna intresseanmälan. Läs mer på www.tendsign.com

pressjour@telge.se

Telge Fastigheter är en av Södertäljes största fastighetsägare. Totalt äger och förvaltar bolaget drygt 500 000 kvadratmeter lokalyta fördelat på kommunala och kommersiella fastigheter. I beståndet finns allt från förskolor och skolor till stadshus och museibyggnader. Bolaget är också en av parterna i kommunens utveckling av Södertäljemodellen – en inspirationsmodell för nytänkande inom skolan.

Uppgiften är att gestalta byggnader och rumsligheter utifrån vision, funktioner, historiskt djup och målbild om ett levande stadsliv. Ambitionen är att skapa ett kvarter med kreativt klimat där kommersiella aktörer samverkar och samarbetar med kulturverksamheter, föreningslivet och Södertäljeborna.
Andreas Pålsson, stadsarkitekt, Södertälje kommun
Projektet är ett av de mest betydelsefulla och omfattande projekten i Södertälje stadskärna någonsin. Projektet inkluderar om- och nybyggnation med en bruttoarea på upp till 100 000 kvm.
Elena Qyreon, projektledare, tidiga skeden, Telge Fastigheter