Telge Fastigheter lägger extra krut på miljön i ny skolbyggnad

Idag byggs nästan alla nya fastigheter med fokus på miljö och energibesparingar. Nu tar Telge Fastigheter i ännu hårdare och satsar på att certifiera Rosenborgskolans nya grundsärskola med Sweden Green Building Councils certifikat ”Miljöbyggnad”.

Den gamla fastigheten på Rosenborgskolan kommer att rivas vid årsskiftet. I slutet av nästa år, 2018, ska den nya byggnaden stå klar. Då får ett 70-tal elever och anställda nya, moderna lokaler med allt från golvvärme och extra ljudabsorbenter till solceller på taket, gungor anpassade för rullstolsbundna barn och plank av kokosfibrer som minskar ljuden till och från Erik Dahlbergs väg.

- Rosenborgskolans grundsärskola har varit i dåligt skick länge. Men nu får den sig ett rejält lyft, berättar Mikael Lisinski, projektledare på Telge Fastigheter. Tillsammans med representanter från skolan har vi tittat på de särskilda behov elever och personal behöver. Vi ser över allt – från inomhus- till utomhusmiljö.

Certifieringen ”Miljöbyggnad” innebär bland annat hårdare krav på inomhusmiljö, materialval och energianvändning än vad som är normal byggpraxis.

- På Telge Fastigheter strävar vi hela tiden efter att bygga bättre, både för miljön och för dem som lever, leker och arbetar i byggnaden, berättar Anna-Clara Ackebo, miljöansvarig på Telge Fastigheter. Certifieringen blir ett kvitto på att vi är på rätt väg.

Mer information:

Anna-Clara Ackebo, miljöansvarig Telge Fastigheter, 08-550 231 12.

Mikael Lisinski, projektledare Telge Fastigheter, 08-550 229 19.

Om Telge Fastigheter

Telge Fastigheter är en av Södertäljes största fastighetsägare. Totalt äger och förvaltar bolaget drygt 500 000 kvadratmeter lokalyta fördelat på kommunala och kommersiella fastigheter. I beståndet finns allt från förskolor och skolor till stadshus och museibyggnader. Bolaget är också en av parterna i kommunens utveckling av Södertäljemodellen – en inspirationsmodell för nytänkande inom skolan.

Om SGBC

Sweden Green Building Council är Sveriges ledande organisation för hållbart samhällsbyggande. SGBC är en ideell förening som är öppen för alla företag och organisationer inom den svenska bygg- och fastighetssektorn. De erbjuder verktyg och utbildning i miljöcertifiering av byggnader, stadsdelar och anläggningsprojekt. Läs mer på www.sgbc.se