Klart med försäljning av fastigheter i Hovsjö

Report this content

Idag fattade kommunfullmäktige beslut om att sälja sex fastigheter om sammanlagt 786 lägenheter och radhus i stadsdelen Hovsjö. Köpare är Månsbro Fastigheter, som idag äger fastigheter i Hovsjö och i Södertälje och som har ett långsiktigt och socialt engagemang i området.

– Vi har ställt höga krav på köparen och vi ser att Månsbro Fastigheter lever upp till dem, säger Yilmaz Kerimo, ordförande i Telge Hovsjö (S). Bolaget är en stabil, långsiktig och ansvarsfull hyresvärd med god ekonomi som redan äger fastigheter och är engagerade i Hovsjö. Vi hade flera spekulanter och vi har gjort en samlad bedömning att den här hyresvärden är bäst lämpad ur flera perspektiv, inte minst för Södertäljes utveckling. Vi ser fram emot att tillsammans med Månsbro Fastigheter verka för Hovsjös framtid.

Även efter försäljningen kommer Telge Hovsjö vara en betydande fastighetsägare i Hovsjö och ta ett stort ansvar för stadsdelen. Fokus kommer fortsatt att vara att ta ansvar för Södertäljes bostadsmarknad genom att bygga nytt och utöka antalet bostäder, men också att samverka med andra fastighetsägare för att öka tryggheten och trivseln i området.

Månsbro Fastigheter AB är moderbolag i en koncern som ägs i sin helhet av Per-Axel och Lars-Åke Månsson. Bolaget äger fastigheter i centrala Stockholm och i Södertälje. Beståndet utgörs av kommersiella fastigheter och hyresfastigheter.

– Vi är uppvuxna i Södertälje och förutom fastighetsägande har vi ett gediget engagemang i kommunen. Vårt mål är att bedriva en mycket långsiktig fastighetsförvaltning i Hovsjö. Vi har erfarenhet och teknisk kunskap om hur fastigheterna fungerar och hur vi långsiktigt ska förvalta dessa för att skapa gemenskap och trivsel, säger Lars-Åke Månsson på Månsbro Fastigheter.

Försäljningen gäller sex fastigheter som innefattar:

Kvarstavägen 1–95

Granövägen 1–13, 14–29, 31, 64–77 och 115–146

Grönkvist gränd 19, 21–34, 36, 38 och 40

Gröndalsvägen 4, 16, 20 och 62

Tillträde för den nya ägaren är planerat till den 31 januari 2020.

Yilmaz Kerimo, ordförande Telge Hovsjö (S), 070-343 96 36, yilmaz.kerimo@sodertalje.se

Lars-Åke Månsson, partner Månsbro Fastigheter, 070 847 67 36, lars-ake@mansbro.se

Helene Andersson, pressekreterare Södertälje kommun, 08-523 066 03, helene.p.andersson@sodertalje.se

Taggar:

Citat