Telgekoncernen säljer Telge Kraft till norska LOS AS

Report this content

Telge Kraft AB säljs till en av Norges största energileverantörer LOS AS. Telge Kraft får därmed en långsiktig ägare som ger bolaget bättre förutsättningar att utvecklas och växa.

Den 20 juni beslutade Södertälje kommunfullmäktige om försäljningen av Telge Kraft. Från och med den 1 september blir Telge Kraft därmed en del av LOS AS och byter namn till LOS Energy AB.

– Vi har sedan några år ett ökat fokus på vår huvuduppgift, det vill säga att leverera samhällsnyttiga tjänster till Södertäljeborna. Försäljningen av Telge Kraft är ännu ett steg i den riktningen. Som en stor aktör på den nordiska marknaden har LOS bättre förutsättningar att vidareutveckla verksamheten långsiktigt. Vi är därför nöjda med försäljningen, säger Boel Godner ordförande i Telge AB

– Telge Kraft är ett bra köp för LOS Energy för att stärka vår position som en ledande nordisk energipartner, säger Anders Gaudestad, vd LOS AS. Båda bolagen fokuserar på nordiska företagskunder med en viss volym. Telge Kraft har primärt en svensk portfölj med många kända svenska bolag, men också attraktiva nordiska kunder. Dessutom hanterar Telge Kraft en portfölj på cirka 1,2 TWh vindkraftsproduktion.

– Vi stärker vår närvaro i Sverige, som är den starkaste marknaden utanför Norge, med över 10 TWh. Efter köpet kontrollerar vi tillsammans mer än 20 TWh i Norden, säger Anders Gaudestad.

LOS AS är en av Norges största energileverantörer med en verksamhet som påminner mycket om Telge Krafts. Tyngdpunkten ligger på energitjänster och energistyrning och försäljningen är cirka 10 TWh varje år till hushåll, företag och offentlig verksamhet.

För mer information kontakta:

Boel Godner, ordförande Telge AB, 070-562 80 77, boel.godner@sodertalje.se

Stefan Hollmark, koncernchef Telgekoncernen, 08-550 220 08, stefan.hollmark@telge.se

Anders Gaudestad, vd LOS AS, (+47) 469 58 588, anders.gaudestad@los.no

Om Telge Kraft

• Telge Kraft erbjuder el och portföljförvaltningstjänster till stora företag i framför allt Sverige. Sedan 2013 erbjuds även portföljförvaltningstjänster till kunder i Norge, Danmark och Finland genom lokala dotterbolag till Telge Kraft.

• Telge Kraft har 40 anställda på kontoret i Södertälje. Bolaget har ca 120 kunder och har balansansvar för ca 11 TWh elförbrukning och 1,7 TWh elproduktion.

• Telge Krafts dotterbolag Telge Krafthandel har tillstånd från svenska Finansinspektionen att bedriva rådgivning och handel med finansiella instrument på elmarknaden.

• Telge Kraft handlar bland annat finansiella elkontrakt, valutor, elcertifikat och ursprungsgarantier för sina kunder räkning, men är också ledande inom hållbarhetstjänster såsom klimatredovisning och klimatkompensation.

Om LOS AS

• LOS AS äger och driver de två varumärkena LOS Energy och LOS, som verkar på företags- och privatmarknaden i Norden och Norge.

• Med en årlig försäljning på cirka 8 TWh är LOS Energy en av de största energileverantören på den norska marknaden, och den största på affärsmarknaden.

• Sedan 2007 har LOS AS haft en växande portfölj. Kärnverksamheten är att minska kundernas energikostnader genom att sälja, förvalta och identifiera energilösningar som är anpassade efter kundens behov.

• LOS AS är ett helägt dotterbolag i Agder Energi AS, med huvudkontor i Kristiansand och regionkontor i Lysaker, Göteborg och Arendal.