Håll avloppet rent - Södertäljebor är på rätt väg

Report this content

Skräp, fett och kemikalier som spolas ner i våra avlopp är ett stort problem. Inte bara för reningsverket Syvab som får ta hand om och forsla bort skärpet, utan också för vattenmiljön i Östersjön. Men nu ser Telge Nät och deras samarbetspartners en trend att skräpet minskar.

- Vi har gjort en hel del kommunikationsinsatser de senaste åren och kan se resultat av det, säger Nina Äppelgren, planeringsingenjör Telge Nät. Det tar lång tid med beteendeförändringar men förhoppningsvis fortsätter den positiva trenden.

Varje dag använder du cirka 160 liter vatten. Vattnet du spolar ner i avloppet går till Syvab i Botkyrka, där det renas innan det släpps ut i Östersjön. Med vattnet kommer det också mycket skräp. I snitt får reningsverket in 2,3 ton skräp varje dag i form av hygienartiklar, medicinrester, snus, fimpar, hushållsfetter och annat.

- Vattnet kan renas från mycket men inte från kemikalier, medicinrester och andra miljögifter och det påverkar såklart vattenmiljön i Östersjön, berättar Nina.  Forskning visar att de kan störa hormonbalansen hos djur i haven och att vi människor får i oss det när vi äter vissa animaliska livsmedel.

Femteklassare på besök

De senaste två åren har antalet anslutna hushåll till Syvab ökat med drygt 6000 samtidigt som skräpet hushållen spolar ner minskat med 1,3 kg per hushåll och dag. Förutom informationskampanjer har Telge Nät tillsammans med Syvab gjort riktad satsning mot femteklassare, där bolaget sponsrar bussar som tar hela klasser på studiebesök till avloppsreningsverket.

- Studiebesöken har varit mycket uppskattade, vi blev nerringda av skolorna när erbjudandet gick ut om att Telge Nät sponsrar transporten till och från Syvab, säger Marianne Forsell, på Syvab. Det är viktigt för oss att barn tidigt får en förståelse för vattnets kretslopp och vikten att vara rädd om det.

Var rädd om vattnet:

• Spola endast ner kiss, bajs och toalettpapper i toaletten. Ha en papperskorg i badrummet för tops, våtservetter, bindor och annat skräp
  • Återvinn mindre mängder fett i grön påse, större mängder samlas i en behållare/petflaska och lämnas till Tveta eller returen.
  • Apoteket tar emot dina överblivna mediciner
  • Tveta och Returen tar emot dina färgrester
  • Tvätta bilen i en biltvätt
  • Använd lagom mycket tvättmedel