Högre hastigheter i Telge Näts stadsnät – tio gånger så snabbt internet

Med den snabba tekniska utvecklingen har behovet av högre bandbredd blivit påtagligt. Både medborgare och tjänsteleverantörer ställer högre krav på större kapacitet i ett fibernät.  I Södertälje har Telge Näts stadsnätskunder haft tillgång till maximalt 100 Mbit/s men med den här utökningen av kapacitet kan hastigheten bli tio gånger så hög.

Syftet med projektet är att erbjuda Södertäljes medborgare ett ökat utbud av hastigheter i bandbredd. Från och med juni månad möjliggör Telge Nät för tjänsteleverantörer i Stadsnätet att erbjuda de högre hastigheterna 250, 500 och 1000 Mbit/s utöver ordinarie utbud. Den som är intresserad av att teckna sig för en snabbare tjänst vänder sig direkt till sin tjänsteleverantör.

- Vi har sett att behovet av snabbt internet ökar och kraven på oss som nätägare skärps. Det här en möjlighet för alla som ställer lite högre krav och är i behov av bästa möjliga kapacitetslösning i hemmet, säger Tommy Källman, Stadsnätsstrateg Telge Nät.

Den här möjligheten har en direkt påverkan på projektet Stadsnät 2020 där Telge Nät bygger ut Stadsnätet till ytterområden inom Södertälje kommun. Det här gör Telge Näts stadsnät erbjudande än mer attraktivt då högre hastigheter efterfrågas av både medborgare och tjänsteleverantörer.

- Troligen är det bara ett fåtal av våra kunder som kommer att utnyttja de högsta hastigheterna 500 och 1000 Mbit/s men desto fler tror vi kommer göra förflyttningen från 100 till 250 Mbit/s. säger Tommy Källman.

För mer information:
Vid frågor, kontakta Telges pressjour, telefon: 08-550 220 50 alt. mejl: pressjour@telge.se

Citat

Tommy Källman, Stadsnätsstrateg Telge Nät.