Med våren och ljuset följer lägre elnätsavgifter

Från och med den 1 april och fram till och med den 31 oktober är elnätsavgiften lägre och så kallad låglasttaxa råder.

Under vinterhalvåret är belastningen på elnätet som störst vilket avspeglar sig i priset på elnätsavgiften. Från 1 november till 31 mars är överföringsavgiften högre än under resten av året och det tillkommer dessutom en effektavgift.

— Våra kunder har gjort en stor insats för att spara energi under vintern. De minskade sin förbrukning med hela 9 procent jämfört med föregående vinter. När våren nu är här kan vi se fram emot en varmare period och lägre elnätsavgifter, säger Anders Larsson, Produktledare Elnät på Telge Nät.

Under sommarhalvåret är elnätsavgiften lägre och så kallad låglasttaxa råder. Det innebär att ingen effektavgift debiteras och att överföringsavgiften sänks från 14,3 öre per kWh till 8,4 öre per kWh. Skälet till att Telge Nät har en låglastperiod är att belastningen på elnätet minskar under sommarhalvåret, eftersom vi exempelvis använder mindre el för uppvärmning och belysning.

pressjour@telge.se

Om Telge Nät
Telge Nät levererar el, energitjänster, fjärrvärme, fjärrkyla, stadsnät och vatten till cirka 90 000 boende, företag och verksamheter i Södertälje och Nykvarns kommuner.