• Telge Nät/

Ovanligt hög vattenförbrukning - Telge Nät uppmanar till sparsamhet för att undvika förbud

Varma och torra perioder har lett till låg grundvattennivå, samtidigt som vattenförbrukningen ökat markant. Många kommuner har tvingats införa bevattningsförbud.  Även i Södertälje ser Telge Nät att uttaget av vatten ligger på en ohållbar nivå och bolaget vädjar nu om sparsamhet för att kunna undvika brist och förbud.

Södertälje och Nykvarns kommuner får sitt kommunala vatten från grundvatten, både från vanlig nederbörd och från Mälaren. Via en ås renas det på naturlig väg för att sedan pumpas upp och levereras till kranarna. Den varma och torra perioden har lett till att vattenförbrukningen ökat till ohållbara nivåer och Telge Nät uppmanar därför både hushåll och företag att omedelbart använda vatten med största återhållsamhet.

- Under denna period brukar vi se en ökad vattenförbrukning men ökningen är extra stor i år. Det beror nog både på det på det torra och varma vädret och på att fler spenderar mer tid hemma på grund av pandemin, säger Håkan Karlsson, vd Telge Nät.

- Vatten är en resurs som alltid ska behandlas med återhållsamhet men det är extra viktigt under perioder som denna. Vi behöver alla göra en insats här för att undvika ett bevattningsförbud, fortsätter Håkan. Helst ser vi att man i den mån det går, bara använder vattnet till hygien, matlagning och dricksvatten.

Riktlinjer för hushåll och företag:

• Använd främst vatten till det mest nödvändiga – matlagning, hygien och dricksvatten.
  • Undvik att fylla på eller byta vatten i pool
  • Samla upp regnvattnet och använd som trädgårdsbevattning
  • Vattna sparsamt i trädgården och då med vattenkanna istället för med slang eller spridare
  • Ta korta duschar och stäng av vattnet i duschen medan du tvålar in dig
  • Stäng av kranen när du borstar tänderna
  • Spola inte i onödan – ha en kanna med vatten i kylen, så slipper du spola tills det blir kallt när du är törstig
  • Tvätta bilen på anläggningar som återanvänder vattnet

Tips! Vattna i trädgården sent på kvällen eller tidigt på morgonen. När du vattnar i sval jord på kvällen eller natten så avdunstar mindre vatten än i varm jord på dagen. Då kan växterna förse sig med vatten inför nästa dags hetta.

Mer vattensmart fakta>> https://www.telge.se/vatten-avlopp/grundvatten/spara-vatten/

pressjour@telge.se

Citat