Telge Nät aviserar en prishöjning på fjärrvärme från och med januari 2023

Report this content

Prisnivån för fjärrvärme har varit stabil under de senaste fem åren med låga justeringar på mellan 0–1 % per år. Nu aviserar Telge Nät en prishöjning på 4,8 % från och med januari 2023.

Fjärrvärmebranschen påverkas av omvärldsläget, där det i första hand är kraftigt ökade kostnader för bränsle, transporter och insatsvaror i produktionen som påverkar prisbilden, men även höjda pris på el, utsläppsrätter, ökad inflation och räntehöjningar påverkar.

Telge Nät köper värme från Igelsta kraftvärmeverk som producerar både värme och el samtidigt. Den el som inte behövs för produktionen säljs vidare till den nordiska elbörsen. I ett läge med hög efterfrågan på el i Europa får kraftvärmeverket bättre betalt för elen. Den ökade förtjänsten bidrar till att balansera de kraftigt ökade kostnaderna för bränsle, transporter och insatsvaror. Dessutom kan Telge Nät hålla nere distributionskostnaderna genom att man långsiktigt arbetat med förebyggande underhållsåtgärder.

”Med tanke på omständigheterna överlag i marknaden just nu så känner vi oss ändå nöjda med att vi inte behöver höja mer än de 4,8% som vi nu aviserar om. Detta tyder på att vi ligger helt i linje med vad vi vill leverera och att vi kan vara en långsiktigt trygg och stabil partner, säger Jeanette Torefeldt, Chef Affärsutveckling och Storkund på Telge Nät.

Jeanette Torefeldt
Chef Affärsutveckling och Storkund på Telge Nät

jeanette.torefeldt@telge.se

Telge Nät levererar el, energitjänster, fjärrvärme, fjärrkyla, stadsnät och vatten till cirka 90 000 boende, företag och verksamheter i Södertälje och Nykvarns kommuner.

Taggar:

Citat

Med tanke på omständigheterna överlag i marknaden just nu så känner vi oss ändå nöjda med att vi inte behöver höja mer än de 4,8% som vi nu aviserar om. Detta tyder på att vi ligger helt i linje med vad vi vill leverera och att vi kan vara en långsiktigt trygg och stabil partner.
Jeanette Torefeldt, Chef Affärsutveckling och Storkund på Telge Nät