Telge Nät aviserar om prishöjning inför 2024

Från 1 januari kommer Telge Nät att höja sina elnätsavgifter. Förändrade priser hos regionnätet, stigande räntekostnader och fortsatt hög inflation driver upp Telge Näts kostnader för drift och underhåll. Samtidigt rustar Telge Nät för att kunna möta samhällets behov av ökad elektrifiering, genom att investera 720 miljoner i att utveckla elnätet de kommande 4 åren.

— Vi har en utmanande situation att hantera. Telge Näts driftskostnader fortsätter att öka till följd av hög inflation och stigande räntor. Samtidigt befinner vi oss mitt uppe i en digitaliserings- och elektrifieringsresa som inte kan sättas på paus. Bara under 2024 investerar vi 180 miljoner i att bygga ut och modernisera elnätet, säger Anders Björklin, Marknadschef på Telge Nät.

Telge Nät har en kostnadsriktig prissättning som innebär att elnätskunden endast betalar för sina egna kostnader. Elnätsavgiften består av tre delar. En fast del, en rörlig överföringsdel, som baseras på antalet använda kilowattimmar, och en effektdel. Effektavgiften som nu ökar är elnätets trängselavgift vilket är den del som kunden själv kan påverka mest.

Elnätspriset för respektive kund beror i stort på hur och när den använder elen. För en typisk villakund ger det nya priset en kostnadshöjning på ungefär 1 000 kronor per år. För en genomsnittlig lägenhetskund blir motsvarande höjning 75 kronor per år.

— Vi förstår att höjningen som vi nu aviserar kan bli kännbar, men den är en förutsättning för att säkra vårt gemensamma elnät framåt. För att hålla nere din effektavgift, tänk på att hur och när du använder el. Sprid ut användandet över dygnet och använd inte elprylar med hög effekt vid ett och samma tillfälle för att hålla nere dina effekttoppar, nyttja vår låglasttid vintertid maximalt innan kl. 07.00 och efter 20.00. Vi fokuserar nu på att ta fram verktyg för att hjälpa kunderna att använda elen smart och på så sätt sänka sin kostnad. Det är vårt gemensamma ansvar att minska belastningen på elnätet, avslutar Anders Björklin, Marknadschef på Telge Nät.

2022 utfärdade Elmarknadsinspektionen nya föreskrifter för hur elnätsföretag ska utforma sina pristariffer. Med de nya pristarifferna väger effektkomponenten, elnätets trängselavgift, tyngre än vad det gjort tidigare. Detta gör man för att få till en jämnare belastning på vårt elförsörjningssystem. Under året har Vattenfall som äger och driver Regionnätet i Stockholmsområdet anpassat sin pristariff till de nya reglerna. För Telge Näts kunder betyder det högre effektavgift under vinterhalvåret, då det är höglasttid (november-april).

För mer information kontakta: