Elitserien i ishockey tecknar avtal om mediedistribution och webb-tv med TeliaSonera

TeliaSonera International Carrier har tecknat avtal med Elitserien i ishockey om lansering av en ny tjänst för mediedistribution som består av en unik publiceringsplattform för webb-tv via sitt globala IP-nät.

TeliaSonera International Carrier kommer att tillhandahålla en teknikplattform som gör att alla hockeyklubbar i Sverige kan nyttja TeliaSonera International Carriers hela medieutbud. –Kombinationen av TeliaSonera International Carriers globala IP-nät och vår publiceringsplattform kommer att ge Elitserien tillgång till ett brett urval av tjänster, som bland annat omfattar direktuppspelning över nätet, nedladdning, video på begäran och säker lagring, säger Malin Frenning, vd för TeliaSonera International Carrier. Den nya tjänsten kompletterar TeliaSonera International Carriers fiberbaserade kontributionsnät som har utformats för att överföra högkvalitativt content i realtid. –Nu när vi har vunnit de svenska klubbarnas förtroende är ambitionen att expandera globalt och rikta oss till klubbar på den internationella marknaden. Med kombinationen av TeliaSonera International Carriers globala IP-nät och publiceringsplattformen kan vi erbjuda våra kunder en komplett tjänst för bland annat live streaming, nedladdning och video-on-demand över både publika internet och privata IP-nät. Tack vare vår plattform och vår infrastruktur kan svenska hockeyklubbar och deras supportrar kommunicera med varandra på ett sätt som inte har varit möjligt tidigare, säger Malin Frenning. –Hockeyklubbar i Sverige ligger redan långt framme när det gäller webbteveteknik och med detta avtal kan vi fortsätta vår utveckling både nationellt och internationellt och fortsätta att erbjuda våra hockeyfans högkvalitativ underhållning från Elitserien, sager Erik Strandmark, ansvarig för mediarättigheter på Svenska Hockeyligan.

Taggar: