Facebook väljer TeliaSonera International Carrier som leverantör för paneuropeiskt optiskt nätverk

Världens största bibliotek till din dator på knappt tio minuter. Så mycket data skulle man kunna ladda ner med den kapacitet på 500 Gbit/s som finns i det optiska nätverk som TeliaSonera International Carrier kommer att leverera till Facebook. Nätet ger Facebook anslutningar mellan Internetknutpunkter i europeiska städer och deras nyligen etablerade datacenter i Luleå.

Facebook har valt TeliaSonera International Carrier för att bygga och driva deras nya paneuropeiska optiska nätverk. Nätet med multiterabitkapacitet implementeras via TeliaSonera International Carriers fiberoptiska infrastruktur och skalas från en inledande kapacitet på 500 Gbit/s till flera Tbit/s.

Med denna kapacitet skulle man kunna ladda ner all data som Hubble Space Telescope har samlat under sina första 20 år på 90 sekunder. Världens största bibliotek, US Library of Congress, innehåller 32 miljoner böcker, 61 miljoner manuskript och 14 miljoner bilder, vilket i digital form motsvarar ca 295 Tb data. Med en kapacitet på 500 Gbit/s skulle man kunna ladda ner hela biblioteket på knappt tio minuter.

TeliaSonera International Carrier har erfarenhet av att driva ett av världens största fibernät och har goda möjligheter att skapa och tillhandahålla enastående nätverksinfrastruktur och tjänster, vilket ger enskilda personer, företag och samhällen möjlighet att utföra sina viktigaste aktiviteter.

Erik Hallberg, VD för TeliaSonera International Carrier säger ”Vi är naturligtvis mycket stolta och glada över att ha fått förtroendet av Facebook att både bygga och driva en så kritisk del av deras nätverksinfrastruktur. Tack vare de möjligheter som skapas med fiber kan vi vara med och skapa innovativa kommunikationslösningar för hela samhället.”

För mer information kontakta Inger Gunterberg, Informationschef TeliaSonera International Carrier +46706372771

TeliaSonera International Carrier är en av väldens ledande carriers och nummer 1 i Europa. Vi erbjuder fiberbaserade telekommunikationstjänster och infrastruktur som ger överlägsen kundnytta med hög kvalitet i alla dimensioner.
Förutom att hjälpa operatörer och Service Providers spelar vi en viktig roll när det gäller att tillhandahålla content och applikationer till miljontals användare över hela världen genom våra lösningar för medie-, spel- och nätunderhållningsbranschen.
Vårt helägda fibernät är ett av de största i branschen med nära 200 anslutningspunkter (points of presence) i Asien, Europa och USA.
Läs mer om oss på www.teliasoneraic.com

Taggar: