TeliaSonera distribuerar Filip och Fredrik från New York via fiber

TeliaSonera International Carrier har tecknat avtal med Metronome/STO-CPH om överföring av TV-signalerna från livesändningarna i New York för Filip och Fredriks söndagsshow ”Söndagsparty”. TeliaSonera International Carrier är den första nätoperatören med eget fibermedianät som erbjuder tjänsten Occasional Use internationellt och transatlantiskt.

Att använda fiberteknik och TeliaSonera International Carriers medianät för överföring av TV-signaler ökar kvaliteten högst märkbart.
Som tittare blir kravet på bra kvalitet och helst i hd, high definition alltmer påtagligt.
Filip och Fredriks ”Söndagsparty” kommer att spelas in live I New York och TV-signalerna överförs i TeliaSonera International Carriers mediafibernät till Kanal 5s lokaler på Rådmansgatan.

TeliaSonera International Carriers Media Connect produkt skickar TV-signaler okomprimerade via sjökabel över Atlanten till Kanal 5s lokaler på Rådmansgatan. Från Rådmansgatan skickas sedan signalen till London via Kanal 5s nät för att läggas in i den vanliga tablån.

- En stor fördel med TeliaSonera International Carriers medianät är att det inte har bandbredds-begränsningar som traditionell satellitöverföring och att fiberöverföring går snabbare än satellitöverföring. Den klassiska fördröjning som uppstår i livesändningar via satellit kommer alltså inte att uppstå vilket ger en bättre tittarupplevelse, säger Malin Frenning vd för TeliaSonera International Carrier.

Tjänsten ger mycket goda möjligheter för produktionsbolag som Metronome/STO-CPH att kunna erbjuda högkvalitativt produktionsunderlag för såväl sd- som hdtv. Tjänsten Occasional Use och Media Connect är designad att klara behov och krav som finns för direktsändningar och Occasional Use erbjuder en möjlighet för broadcasters att boka ett uppdrag för tillfälliga sändningsuppdrag.

- Broadcasters, innehålls- och programleverantörerna står inför stora utmaningar att distribuera över en rad olika plattformar med hög kvalitet. Med TeliaSonera International Carriers fibermedianät och mediaprodukter får kunderna en komplett plattform för att distribuera sändningar via fiber, förklarar Malin Frenning

- ”Söndagsparty med Filip & Fredrik” är ett helt unikt projekt. Det känns både tryggt och spännande att använda TeliaSonera International Carriers tekniska lösningar när ett stort svenskt underhållningsprogram för allra första gången ska direktsändas från Manhattan i New York, säger Lars Beckung, programchef för Kanal 5

Alla TeliaSonera International Carriers mediaknutpunkter, s.k. point- of -presence i TeliaSonera International Carriers globala fibernät har anpassats för tjänsten Occasional Use i samband med att tjänsten öppnades fullt ut från april i år.

Snabbfakta om TeliaSonera International Carriers nätlösning för Söndagsparty:
Visste du att det tog TeliaSonera International Carrier 55 millisekunder att via sin atlantkabel på 6500 km skicka hem programmet okomprimerat i 270Mb/s. Tack vare fiberkablar i marken och på havets botten kan du se Filip & Fredrik i kanal5, 55 millisekunder efter att det händer live i New York.

-----------------------------------------------------------------------
Ytterligare information till journalister lämnas av:
TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30

Om TeliaSonera International Carrier
TeliaSonera International Carrier äger och driftar i egen regi över 43 000 kilometer fiber med mer än 100 points of presence i Europa, Nordamerika och Asien. I Europa transporterar TeliaSonera International Carrier mer IP-trafik och säljer mer kapacitet mellan länder än någon annan kommunikationsleverantör. Över 85 procent av den europeiska internetmarknaden använder TeliaSonera International Carriers IP-backbone. TeliaSonera International Carrier utsågs av World Communication Awards till ”Best Wholesale Carrier 2007” i konkurrens med kommunikationsleverantörer från hela världen. Läs mer på www.teliasoneraic.se