TeliaSonera International Carrier knyter samman Europa och Kina med unik 622 Mb förbindelse via Ryssland

TeliaSonera International Carrier och DANTE har tecknat ett avtal som gör det möjligt för vetenskapsmän i Asien att koppla upp sig med en ny 622 Mb fiberlänk. Därmed kan forskare i Asien och Europa dela information och utveckla gemensamma forskningsprojekt. Länken håller en extremt låg signalfördröjning och sträcker sig från Kina till Europa via Ryssland. Fiberlänken levereras i samarbete med CJSC TransTeleCom.

DANTE är en ideell organisation som planerar, bygger och sköter nätverk för forskning och utbildning över hela världen. Avtalet innebär att TeliaSonera International Carrier levererar den första hög-hastighetsförbindelsen på 622 Mb per sekund mellan Europa och Asien. Förbindelsen levererades i februari i år. Avtalet ger DANTE möjlighet att uppgradera förbindelsen till 2,5 Gb per sekund - den första förbindelsen i sitt slag. Förbindelsen levereras i samarbete med rysslands ledande nätoperatör CJSC TransTeleCom. I forskningsvärlden är en låg signalfördröjning en mycket viktig faktor för tidskritiska applikationer. I nyligen genomförda tester styrdes IP trafik via den nya 622 Mb förbindelsen mellan Köpenhamn, Moskva och Beijing. Resultatet blev en mycket låg signalfördröjning, som mest 160 ms. Testerna visade också att en alternativ väg från Europa till Asien via USA hade mer än dubbelt så hög signalfördröjning. Förbindelsen mellan Köpenhamn och Beijing innebär att det eurasiska nätverket TEIN2* kopplas samman med sin europeiska motsvarighet, GÉANT2. Därmed kan akademiker i Asien kopplas upp mot 30 miljoner kollegor och samarbetspartners runt om i Europa. – Vetenskapliga applikationer som till exempel högenergifysik och radio astronomi kräver låg signalfördröjning i transportnätet,. Vi erbjuder den nya 622 Mb förbindelsen till Asien i samarbete med vår ryska partner CJSC TransTeleCom. Genom vårt samarbete kan vi för första gången i historien erbjuda forskningsvärlden i Europa och Asien en unik förbindelse med mycket hög kvalitet, säger Ingvar Larsson, VD för TeliaSonera International Carrier – Den nya förbindelsen fungerar som en nätbrygga för TEIN2s partners genom att knyta forskare i öst och väst närmare varandra. Det asiatiska forskningsnätverket ställer höga krav på en direkt och snabb väg till Europa. Detta har drivit fram utvecklingen av den nya förbindelsen, säger Dai Davies, General Manager hos DANTE. – Detta är ett viktigt projekt för oss. Vi erbjuder en modern infrastruktur för nätverk och en effektiv teknisk support för att skapa ett driftsäkert och tillförlitligt verktyg för forskarnas samarbete i Europa och i Asien, säger Sergey Lipatov, VD för CJSC TransTeleCom. * Nätverket TEIN2 startade 2005 och förbinder idag nationella nätverk i Kina, Indonesien, Japan, Korea, Malaysia, Filipinerna, Singapore, Thailand, Vietnamn och Australien. Nätverket knyter på digital väg samman länderna i regionen och bidrar på så vis till en tätare kontakt med europeiska forskare. About TeliaSonera International Carrier TeliaSonera International Carrier is a global provider of cross-border communications services. We provide innovative solutions that help operators, service providers, content providers, and other large-scale users exploit new business opportunities. We constantly explore new ways for customers to increase profitability, improve quality and cut costs. Through intelligent use of our extensive network and high-quality technology, we deliver a wide range of standardized and customizable services, from bandwidth to advanced IP services. TeliaSonera International Carrier is a company fully owned by the TeliaSonera Group. For more information visit our web site www.teliasoneraic.com About CJSC TransTeleCom CJSC TransTeleCom Com (TTC) is one of the leading backbone telecommunications operators on the national scale. It is a dynamically growing company, which is consistently expanding the range of innovative telecommunications services to promptly meet the growing demand of the market. TTC was founded in 1997. Its 100% stockholder is JSC “Russian Railways”. TTC operates and maintains the largest Russian fiber-optical network of more than 50,000 km long. The network has 900 access nodes in 71 of 88 Russian regions and connects Europe and Asia. Today TTC is one of the top three leading alternative fixed line operators. TTC provides 40% share of international private line leasing and regional Internet access services and more than a half of IP VPN market volume. In the past 4 years revenue from communication services has grown 9 times. TTC has become for the third time successively, since 2003, the holder of the National «Company of the Year» award. TTC has successfully completed modernization of its DWDM based network (dense wave-division multiplexing) - Russia largest and fully geographically redundant DWDM network of 22,425 km. The network would improve telecommunication and information support for railroads and extend range of services. www.transtk.ru * About TEIN2 TEIN2 (Trans-Eurasia Information Network) has created the first large-scale research and education network for the Asia-Pacific region. It connects regional researchers with their counterparts in Europe via GÉANT2, the world’s most advanced international research and education network, providing the Asia-Pacific countries with a gateway for global research collaboration. Initiated in 2004 and running until 2008, the TEIN2 network is managed by DANTE, the research networking organisation which currently operates projects in Europe, Latin America, and North Africa and the Middle East. Working in collaboration with DANTE on TEIN2 are RENATER, SURFnet and UKERNA, the National Research and Education Networks of France, the Netherlands and the United Kingdom, respectively, and Australia. The Asian partners are China, Indonesia, Japan, Korea, Malaysia, the Philippines, Singapore, Thailand and Vietnam. For more information please visit www.tein2.net