• Telia Carrier/

TeliaSonera International Carrier lanserar tjänst för mobiloperatörer som möjliggör videosamtal via mobiltelefon TeliaSonera International Carrier lanserar idag en ny tjänst för mobil- operatörer, TeliaSonera 64K Clear Channel. Tjänsten gör det möjligt för operatörerna att erbjuda sina kunder internationella videosamtal med mycket hög kvalitet via mobiltelefon. Från start kan tjänsten levereras till 38 olika länder världen över. TeliaSonera International Carrier är en av de första carriers i världen att lansera en 64 Kbit/s clear channel tjänst. Tjänsten gör det möjligt för mobiloperatörerna att erbjuda sina kunder videosamtal med mycket hög kvalitet via mobiltelefonen. TeliaSonera 64k Clear Channel har utvecklats i nära samarbete med några av Europas ledande mobiloperatörer, däribland TeliaSonera. TeliaSonera International Carrier levererar tjänsten via sitt eget helägda fibernät. Från och med idag kan tjänsten levereras till 38 olika länder över hela världen. Antalet länder kommer att utökas i takt med mobiloperatörernas efterfrågan. - Som ett resultat av 3G-utbyggnaden ser vi en ökad efterfrågan från mobil-operatörerna i att kunna erbjuda tjänster som till exempel videosamtal via mobiltelefonen och att skicka videomeddelanden, säger Eva Lindqvist, VD för TeliaSonera International Carrier. För mobiloperatörerna är det avgörande att dessa tjänster håller förstklassig kvalitet. Med TeliaSonera 64K Clear Channel kan vi nu tillmötesgå deras efterfrågan. Om TeliaSonera 64K Clear Channel TeliaSonera 64K Clear Channel levereras över TeliaSonera International Carriers helägda fibernät. Tjänsten tillhandahåller en transparent 64 Kbit/s clear channel förbindelse mellan mobila nät, vilket betyder att ingen ekodämpning eller bitmanipulering utförs. Om TeliaSonera International Carrier TeliaSonera International Carrier är en nätgrossist som vänder sig till fasta och mobila teleoperatörer, nätoperatörer och tjänsteleverantörer. Företaget erbjuder internationella IP och telefonitjänster samt bredbandskapacitet till destinationer i Europa och över Atlanten. Med knytpunkter för trafikutbyte i både Europa och USA är det ett av de mest kraftfulla och välskötta nätverken i branschen. TeliaSonera International Carrier är ett helägt företag inom TeliaSonera koncernen. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Brendan Ives, produktchef, TeliaSonera International Carrier, 070-335 04 06 Uttalanden av framtidskaraktär Uttalanden i pressreleasen som rör framtida tillstånd eller förhållanden, inklusive framtida prestationer och andra prognoser är uttalanden av framtidskaraktär. Av sin natur är uttalanden av framtidskaraktär förenade med risker och osäkerhetsfaktorer i och med att de rör framtida händelser och förhållanden. Flera betydelsefulla orsaker, av vilka många är utanför TeliaSoneras kontroll, kan leda till att de verkliga resultaten och händelserna märkbart avviker från dessa uttryckta och implicita uttalanden av framtidskaraktär. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/05/20040402BIT00830/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/05/20040402BIT00830/wkr0002.pdf