TeliaSonera International Carrier lanserar VoIP Connect

Idag lanserar TeliaSonera International Carrier en ny tjänst, VoIP Connect som gör det enklare för operatörer och service providers att erbjuda sina kunder telefoni via IP.

Genom att utnyttja den nya tjänsten får TeliaSonera International Carriers kunder tillgång till TeliaSoneras globala nätverk direkt via en gateway utan att behöva göra ytterligare investeringar i nya telefoniservrar. -Vi ger våra kunder en konkurrensfördel då VoIP Connect gör det enkelt för dem att erbjuda sina slutanvändare högkvalitativa internationella telefonitjänster. Tjänsten är fullt integrerad med vårt traditionella telefoninät och vår omfattande IP plattform. Det gör den unik, säger Rene Timmerman, chef för Produkt och Affärsutvecklings enheten på TeliaSonera International Carrier. För att garantera en hög röstkvalitet krävs att en dedikerad IP förbindelse används mellan kund och TeliaSonera International Carrier då det publika Internet är känsligt för överbelastning samt störningar och fördröjningar vilka samtliga kan påverka röstkvaliteten negativt. Innan lanseringen av VoIP Connect har framgångsrika tester genomförts med ett flertal nöjda kunder varför TeliaSonera International Carrier räknar med att 30-40 kunder kommer att utnyttja tjänsten i Norden, Västeuropa och USA före innevarande års slut. Företaget uppskattar att telefoni via IP kommer att växa med 10 procent per kvartal i Västeuropa och att 30 procent av samtliga bredbandsanvändare kommer att utnyttja IP-telefoni före slutet av 2007. -Vårt Customer Service Center övervakar våra kunders VoIP-tjänster dygnet runt, världen över för att omedelbart kunna identifiera och lösa eventuella problem, tillägger Rene Timmerman. TeliaSonera International Carrier siktar på att bli största bäraren av IP-telefoni år 2008 och en av de fem största bärarna av röstsamtal i Europa år 2010. Om TeliaSonera International Carrier: TeliaSonera International Carrier är Europas ledande telekommunikationsföretag och erbjuder internationella röst, IP och kapacitetstjänster på grossistbasis. Vi har ett 40 000 km stort fibernät i Europa och Nordamerika. TeliaSonera International Carrier är ett helägt dotterbolag till TeliaSonera Group. För mer information besök gärna vår hemsida; http://www.teliasoneraic.com