TeliaSonera International Carrier levererar mediedistribution och webb-tv till YLE.

TeliaSonera International Carrier har tecknat avtal med finska public servicebolaget YLE om leverans av mediedistributionsteknik för  kommande satsningar på både direktsändningar och repriser på nätet under namnet YLE Areena.

YLE sänder ett stort och varierat utbud av program på sina fyra kanaler, bland annat internationella sportevenemang. Med hjälp av TeliaSonera International Carriers medietjänster (MDS) kommer tittarna nu att kunna logga in och titta på både direktsänt och lagrat material.

– Numera vill tittarna kunna se programmen på Internet på samma sätt som man gjort tidigare med konventionella  tv-sändningar. Därför är det otroligt viktigt att kunna erbjuda den här tjänsten. Med TeliaSonera International Carriers mediedistributionstjänst klarar vi av både lagring och distribution av materialet till tittarna samt direktsänd webb-tv,  förklarar Jorma Laiho, teknisk direktör på YLE.

– Med kombinationen av TeliaSonera International Carriers globala IP-baserade medienätverk och vår publiceringsplattform kommer vi att kunna erbjuda YLE ett mycket kraftfullt paket med direktsändning på nätet, nedladdning, on-demand och säker lagring, förklarar Malin Sievers, Chef för säljregion Norden och Baltikum, TeliaSonera International Carrier.

TeliaSonera International Carrier äger och driver det största fiberoptiska nätet i Europa och betjänar över 85 procent av alla europeiska Internetleverantörer. Företagets mediedistributionstjänster ger sändnings- och produktionsbolag möjlighet att distribuera och publicera sitt material på Internet – via TeliaSonera International Carriers globala fiberoptiska nät.

TeliaSoneras presskontor för journalister kan nås på + 46-771 77 58 30

TeliaSonera erbjuder nätåtkomst och telekommunikationstjänster i Norden, Baltikum och Spanien samt på tillväxtmarknader i Asien och Europa, bl.a. i Ryssland och Turkiet. TeliaSonera är också Europas ledande leverantör på grossistbasis av högkvalitativ gränsöverskridande telefoni, IP-tjänster och bandbreddskapacitet, med ett helägt International Carrier-nätverk. TeliaSoneras tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett smidigt, effektivt och miljövänligt sätt. TeliaSonera skapar värde genom att fokusera på att ge en kundupplevelse i världsklass, att säkerställa kvaliteten i näten och att tillhandahålla den bästa kostnadsstrukturen. År 2009 uppgick TeliaSoneras nettoomsättning till 109 miljarder kronor, och i slutet av december 2009 uppgick det totala antalet abonnemang till 147 miljoner i 20 olika länder. TeliaSonera-aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ OMX Helsingfors. Läs mer på www.teliasonera.com

Taggar: