TeliaSonera International Carrier tecknar avtal med Philips som VoD-partner för Philips Net TV

TeliaSonera International Carrier har tecknat avtal med Philips  om att lansera Mediadistributionstjänsten (MDS) som teknikplattform för Philips Consumer Lifestyle och de nya video-on-demand-tjänsterna (VoD) på Philips Net TV – nästa steg när det gäller att integrera TV med onlinetjänster.

Philips Net TV ger smidig tillgång till Internet via TV:n. Med Philips Net TV kan tittarna enkelt surfa på webbplatser och få tillgång till onlinetjänster på sin Philips TV med hjälp av  fjärrkontrollen.  Philips Net TV förenar det bästa av TV och Internet i en öppen, lättanvänd och standardiserad miljö och erbjuder användaren en förbättrad interaktiv tittarupplevelse.

TeliaSonera International Carriers plattform för mediadistributionstjänster är integrerad och  hanterar distributionen av videoinnehåll som hämtas direkt till TV-apparaterna via TeliaSoneras globala fiberoptiska IP nät. Philips Net TV kommer nu också att ta videobutiken direkt till kundernas hem i hela Europa genom att erbjuda video-on-demand av högsta kvalitet. Philips Net TV finns tillgängligt på TV-apparaterna i Philips 7000-, 8000- och 9000-serier samt Cinema 21:9.

Flera VoD-partners till TeliaSonera International Carrier har redan anslutit sig, bland andra VideoFutur i Frankrike och Belgien, Video Land i Benelux och Film2Home i Norden. Andra webbplatser som är tillgängliga via Philips Net TV är YouTube, TomTom, eBay, MeteoGroup, Funspot, Dailymotion, Screendreams och Netlog –  samtliga erbjuds i ett lättanvänt format som är "gjort för TV".

– Nu när våra mediadistributionstjänster har integrerats i Philips Net TV kan vi arbeta med olika partners som tillhandahåller videoinnehåll för att hjälpa dem att erbjuda högkvalitativt innehåll direkt till konsumenternas TV-apparater. Vi samarbetar bland annat med Film2home i Norden, VideoFutur i Frankrike och Belgien och VideoLand i Benelux, och fler är på väg in. Dessa innovationer är bra exempel på alla de nya möjligheter som kan användas för att skapa interaktiva tjänster för TV, och de visar också på nya möjligheter att generera intäkter på allt från reklam till e-handel. De visar också på vilken framtidspotential det här innebär för innehållsleverantörer, säger Paul Dahlgren, Vice President and Chef för Product & Business Management, TeliaSonera International Carrier

– Våra nordiska kunder vill i allt högre utsträckning kunna surfa på nätet och få åtkomst till tjänster som VoD hemifrån TV-soffan, som ett komplement till att logga in på sina datorer. Vi är oerhört nöjda över att arbeta tillsammans med TeliaSonera International Carrier och Philips för att ge dem denna möjlighet. Vi slår ihop avkopplande sysselsättningar som att titta på film med den interaktiva upplevelsen av att använda Internet, berättar Josefine Persson på Film2Home.

TeliaSonera International Carrier äger och driver det största fiberoptiska nätet i Europa. Det betjänar över 85 % av alla europeiska Internetleverantörer. Företagets mediedistributionstjänster ger programleverantörer och innehållsinnehavare möjlighet att distribuera och publicera sitt innehåll online, allt via TeliaSonera International Carriers globala fiberoptiska nät.