TeliaSonera levererar högkvalitativa livebilder från allsvenskan via fiberbaserat medianät

TeliaSonera International Carrier har tecknat avtal med Onside TV produktion om att leverera matchbilder i högkvalitativt format till Onside för sändning av allsvenskans matcher. TeliaSonera International Carrier är den första nätoperatören med eget fibermedianät som erbjuder Occasional Use internationellt. MediaConnect Occasional Use är en ny tjänst som lanseras i samband med starten av Allsvenskan.

Att använda fiberteknik och TeliaSonera International Carriers medianät för överföring av TV-signaler från fotbollsmatcherna ökar kvaliteten högst märkbart.
Som tittare blir kravet på bra kvalitet och helst HD (High Definition) alltmer påtagligt och i synnerhet när det gäller sporter som fotboll. Genom överenskommelsen med Onside kommer samtliga Allsvenska arenor att ha möjlighet till denna typ av tillfälliga överföringar som kan kopplas till TV-bolag och produktionsbolag som har access till medianätet.
- En stor fördel med TeliaSonera International Carriers medianät är att det inte har bandbredds-begränsningar som traditionell satellitöverföring, säger Malin Frenning vd för TeliaSonera International Carrier

Tjänsten ger mycket goda möjligheter för produktionsbolag som Onside att kunna erbjuda högkvalitativt produktionsunderlag för såväl SD- som HD-TV. Tjänsten Occational Use och Media Connect är designad att kunna klara behov och krav som finns för direktsänd sport. Occational Use erbjuder en möjlighet för broadcasters att boka ett uppdrag för tillfälliga sändningsuppdrag .

- Broadcasters, innehålls- och programleverantörerna står inför stora utmaningar att distribuera över en rad olika plattformar med hög kvalitet. Med TeliaSonera International Carriers fibermedianät och mediaprodukter får kunderna en komplett plattform för att distribuera sändningar via fiber, förklarar Malin Frenning

Alla TeliaSonera International Carriers mediaknutpunkter, s.k point- of -presence i TeliaSonera International Carriers globala fibernät kommer anpassas för tjänsten Occational Use i samband med att tjänsten öppnas fullt ut från april i år.

-Detta samarbete ger oss nya möjligheter att utveckla produkten och vi är oerhört glada å fotbollsälskarnas vägnar att detta nu blir verklighet , säger Thomas Sturesson, vd för Onside Production AB.

-----------------------------------------------------------------------
Ytterligare information till journalister lämnas av:
TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30

Om TeliaSonera International Carrier
TeliaSonera International Carrier äger och driftar i egen regi över 43 000 kilometer fiber med mer än 100 points of presence i Europa, Nordamerika och Asien. I Europa transporterar TeliaSonera International Carrier mer IP-trafik och säljer mer kapacitet mellan länder än någon annan kommunikationsleverantör. Över 85 procent av den europeiska internetmarknaden använder TeliaSonera International Carriers IP-backbone. TeliaSonera International Carrier utsågs av World Communication Awards till ”Best Wholesale Carrier 2007” i konkurrens med kommunikationsleverantörer från hela världen.