10 000 svenskar tillfrågade om julen: Svenskarna vill önska kungen och Kamprad God Jul

Kung Carl XVI Gustaf och Ikeagrundaren Ingvar Kamprad är de kända personer som svenskarna helst skulle vilja ringa och önska god jul. Med 33 respektive 32 procent av rösterna bildar de en överlägsen toppduo i Telias årliga julundersökning genomförd bland 10 000 svenskar. Paret Reinfeldt har i år gått om paret Persson-Steen.

När Telias julundersökning presenterades i fjol var det fem procent som ville önska Göran Persson en god jul, jämfört med Fredrik Reinfeldts fyra procent. Kanske är det valåret som gjort att betydligt fler valt att lägga sina röster på dem i år. Dessutom är rollerna ombytta jämfört med förra året. Med 17 procent av rösterna går paret Reinfeldt om Göran Persson och Anitra Steen som fick 10 procent.

Michael Nyqvist är kvinnornas skådespelarfavorit

Bland skådespelarna är det Lena Nyman och Kjell Bergqvist som man helst vill önska god jul. Båda hamnar på 19 procent. Tredjeplatsen intar Michael Nyqvist som dock visar sig vara kvinnornas skådespelarfavorit. Var fjärde kvinna vill ringa Nyqvist och önska god jul. Kjell Bergqvist toppar männens lista med 18 procent.

Linda Isacsson populärast bland tv-programledarna

Bland tv-personligheterna är det Linda Isacsson och parhästarna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson som flest vill hälsa till (16 respektive 15 procent). Carolina Gynning hamnar med sina sju procent på en tredjeplats i denna kategori. Kvinnornas favorit är Linda Isacsson (18 procent) medan männen hellre ringer till Filip & Fredrik (17 procent).

Nästan varannan kronobergare (47 procent) vill önska hemmasonen Ingvar Kamprad god jul, medan kungen får flest röster från Jämtlands län (38 procent) I ”hemmalänet” Stockholm får kungen nöja sig med 29 procent.

– Under julen förmedlar svenskarna gärna sina julhälsningar via telefonen. Vid sidan av det klassiska samtalet blir sms och mms allt populärare och i år spår vi rekord för sms under julafton, säger Indra Åsander, chef för privatkundsmarknaden på TeliaSonera Sverige.

Faktaruta: Telefonerna går heta i jul

I år väntas svenskarna sätta rekord i att förmedla sina julhälsningar via telefonen.16 procent ringer allra helst, jämfört med fjolårets andel om 13 procent medan12 procent anger att de helst skickar sin julhälsning via sms. I år spår Telia sms-rekord under julafton. Under julaftonen 2005 skickade telias kunder 6,2 miljoner sms och i år väntas antalet hamna över 7 miljoner.

De vill svenskarna allra helst önska God jul

1 Kung Carl XVI Gustaf 33%

Linda Isacsson 18%
Kjell Bergkvist 18%

Om Telias Julundersökning 2006

Telia har frågat 10 126 svenskar om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 15 november.