10 500 svenskar tillfrågade om julhandeln - Sony Ericsson hetaste mobilen i julhandeln

Sony Ericsson vinner överlägset när svenskarna får välja en mobil att ge bort i julklapp. Det visar en undersökning som Telia har genomfört bland 10 500 svenskar runt om i landet. Undersökningen visar även att fyra av tio svenskar ska köpa över tio julklappar i år och att de flesta köper klapparna i mitten av december.

Över hälften av svenskarna, 56 procent, svarar att de skulle välja en Sony Ericsson om de skulle ge bort en mobiltelefon i julklapp. Den svensk-japanska tillverkarens största konkurrent Nokia får 34 procent av rösterna. Sony Ericsson är särskilt populär bland männen – märket får 62 procent mot 28 procent för Nokia. Bland kvinnorna är det betydligt jämnare. Men även där vinner Sony Ericsson, dock med mindre klara 47 procent mot 42 procent för Nokia. Samsung hamnar på tredje plats i totallistan med 4 procent av rösterna. Det ska vara en kameramobil i jul Kamera (51 procent) och färgskärm (43 procent) är de funktioner svenskarna helst vill ha i en mobil om de får den i julklapp. Norrlänningarna tycker det är extra viktigt att kunna ta kort med mobilen, 56 procent av dem vill ha kamera jämfört med 48 procent i Västra Götaland. – I dag är mobilkunderna ofta mycket medvetna om vilka funktioner de vill ha i sina telefoner, och kamera är nästan ett måste om en telefon ska vara attraktiv. Allt fler lär sig också att utnyttja mobilens många funktioner i vardagen, säger Indra Åsander, chef för segment Privat på TeliaSonera Sverige. Undersökningen visar även att både radio och MP3-spelare i mobilen är populärt. Bland de yngre vill drygt en fjärdedel ha MP3-spelare i mobilen och knappt en fjärdedel radio. Tre av tio svenskar vill också att mobilen ska vara stötsäker. 17 procent vill ha MMS-funktion, men bara 2 procent vill ha utbytbara skal. Svenskarna köper många klappar Svenskarna köper många julklappar – fyra av tio svarar att de kommer att köpa över tio klappar i år. Flest klappar, över tio, köper man i Norrland och i Mälardalen. 7 procent av svenskarna har tänkt köpa fler än 20 julklappar. Hälften av svenskarna köper klapparna i mitten av december och en fjärdedel handlar dem veckan innan julen. 14 procent svarar dock att tomtesäcken är fylld redan innan första advent. Kvinnorna köper klapparna tidigare än vad männen gör. Om undersökningen Telia har frågat 10 500 svenskar om julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder hos Telia. Fältperioden var den 25 november till den 1 december 2004.