Alla allsvenska matcher i Telias digital-tv

Lagom till Allsvenska säsongsstarten kan Telia som första och enda tv-operatör erbjuda sina tv-kunder möjligheten att se samtliga allsvenska matcher under 2009 - när det passar dem. Förutom livematcherna kommer samtliga matcher att läggas upp i ett programbibliotek som enkelt kan nås vi fjärrkontrollen. Allt som behövs är Säsongskortet från Canal+.

En uppgörelse med Canal+ ger Telias digitaltv-kunder möjlighet att se alla allsvenska matcher under hela 2009 – när det passar dem. Förutom de livematcher som ingår i Säsongskortet kommer samtliga matcher att läggas upp i ett programbibliotek som enkelt kan nås via fjärrkontrollen. Om man orkar och har tid blir det alltså fullt möjligt att se alla matcher i en spelomgång. Eller kanske bara snabbspola och njuta av det snyggaste målet om och om igen. Eller granska den där omdiskuterade offside-situationen ännu en gång.

– Fotboll har alltid legat svenskarna varmt om hjärtat och det är kanske vår mest folkkära sport alla kategorier. Därför är det extra roligt att kunna ge våra kunder chansen att riktigt frossa i Allsvensk fotboll, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Samtliga Allsvenska matcher läggs ut redan några sekunder efter att utsändningarna startar. De ligger sedan kvar i programbiblioteket i sju dagar. Förutom de matcher som sänds på Säsongskortskanalerna så inkluderas också de matcher som sänds på Canal+ Sport och TV4.

Om ”Titta-på-tv-när-det-passar” - tenden
Trenden att titta på tv när man har tid - och inte när tv-tablån bestämmer - är här för att stanna. Det tablåstyrda tv-tittandet utmanas av tjänster som gör att vi kan titta på vad vi vill, när vi vill - så kallade On Demand-tjänster. Det senaste året har inneburit ett markant uppsving för On-Demand-tjänster och mycket talar för att ökningen kommer att fortsätta. Redan idag säger fler än var 10:e svensk (11,6 procent) att de aldrig eller nästan aldrig tittar på tv-program på ordinarie sändningstid. Siffrorna kommer från undersökningen Telia Trendspaning 2009.

Om Säsongskortet
Säsongskortet Allsvenskan från Canal+ kostar 199 kronor per månad (ingen bindningstid) och ger tillgång till fem kanaler med direktsänd fotboll per omgång. Säsongskortet Combi som förutom Allsvenskan också sänder elitserien kostar 169 kronor per månad (12 månaders bindingstid). Programbiblioteket med alla Allsvenska matcher ingår i båda korten. Säsongskortet sälj också av andra tv-operatörer men Telias tv-kunder är de enda som dessutom får tillgång till ett programbibliotek.

-----------------------------------------------------------------------
Ytterligare information till journalister lämnas av:
TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30