Anbudshandling och informationsbroschyr med anledning av TeliaSoneras återköp av aktier har publicerats

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE DISTRIBUERAS ELLER OFFENTLIGGÖRAS, DIREKT ELLER INDIREKT, I USA, KANADA, AUSTRALIEN, NYA ZEELAND, SYDAFRIKA ELLER JAPAN ELLER NÅGOT ANNAT LAND DÄR DISTRIBUTION ELLER OFFENTLIGGÖRANDE ÄR OLAGLIGT

Återköpserbjudandet riktar sig inte till aktieägare i USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika eller Japan eller till personer vars deltagande i erbjudandet (i) förutsätter ytterligare informationsgivning, eller att registreringsåtgärder eller andra åtgärder vidtas, utöver vad som krävs enligt svensk och finsk rätt, eller (ii) strider mot gällande regler. Det åligger envar att iakttaga restriktioner på grund av utländsk rätt. Dokumentation rörande återköpserbjudandet får inte distribueras till eller i ovan angivna länder och TeliaSonera förbehåller sig rätten att lämna anmälningsblanketter från aktieägare i sådana länder utan avseende.

Finska Finansinspektionen har den 21 februari 2011 godkänt TeliaSoneras anbudshandling avseende återköpet av aktier som beskrivits i TeliaSoneras pressmeddelande publicerat den 18 februari 2011. Anbudshandlingen består av två delar. Den första delen (Del I) innehåller bland annat en beskrivning av TeliaSonera samt villkor och anvisningar för Återköpserbjudandet. Den andra delen (Del II) innehåller TeliaSoneras årsredovisning för 2009 samt TeliaSoneras bokslutskommuniké för perioden januari – december 2010.

TeliaSonera publicerar förutom ovan nämnda anbudshandling, som är riktad till aktieägare vars aktier är registrerade hos Euroclear Finland, även en informationsbroschyr avseende återköpserbjudandet, riktad till de aktieägare vars aktier är direktregistrerade hos Euroclear Sweden.

Anbudshandlingen och informationsbroschyren finns tillgängliga från och med den 22 februari 2011 på TeliaSoneras webbplats www.teliasonera.se, på www.nordea.se/placera och på www.nordea.fi/placera.

Detta pressmeddelande får inte publiceras, distribueras, spridas eller på annat sätt skickas ut i USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika eller Japan eller i annan jurisdiktion där det kan vara olagligt att publicera, distribuera, sprida eller cirkulera detta pressmeddelande. Detta pressmeddelande utgör inte något erbjudande om att köpa eller förvärva värdepapper i någon jurisdiktion, inklusive USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika eller Japan.

Informationen är sådan som TeliaSonera AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 februari 2011 kl 08.00.

________________________________________________________
TeliaSoneras presstjänst för journalister kan nås på 0771 77 58 30

Framtidsinriktade uttalanden
Uttalanden i pressreleasen avseende framtida förhållanden och händelser, inklusive framtida utveckling och uttalanden om trender, är framtidsinriktade uttalanden. Till sin natur är sådana framtidsinriktade uttalanden osäkra och innefattar risk eftersom de hänför sig till eller är beroende av framtida förhållanden som ännu inte inträffat. Det kan inte garanteras att framtida resultat inte kommer att avvika väsentligt från de angivna eller förutskickade beroende på ett flertal faktorer, varav många är utanför TeliaSoneras kontroll.

TeliaSonera tarjoaa verkkoyhteyksiä ja televiestintäpalveluja Pohjoismaissa ja Baltian maissa, Euraasian kehittyvillä markkinoilla – Venäjä ja Turkki mukaan lukien – sekä Espanjassa. TeliaSoneran palvelut auttavat ihmisiä ja yrityksiä viestimään helposti, tehokkaasti ja ympäristöystävällisesti. Yhtiön tavoitteena on olla kaikilla markkinoillaan suurin tai toiseksi suurin operaattori tarjoamansa parhaan asiakaskokemuksen ja korkealaatuisten verkkojen sekä kustannustehokkaan toimintansa ansiosta. TeliaSonera on myös Euroopan johtava tukkumyyntitoimittaja kokonaan omistamansa kansainvälisen verkon kautta. Vuonna 2010 TeliaSoneran liikevaihto oli 107 mrd. kruunua, ja joulukuun 2010 lopussa yhtiöllä oli yhteensä yli 156 miljoonaa liittymää 20 maassa. TeliaSoneran osake noteerataan NASDAQ OMX:ssä Tukholmassa ja Helsingissä. Lue lisää osoitteesta: www.teliasonera.fi.