Anna Philipson ny VD för Skanova Access

Anna Philipson har utsetts till ny VD för TeliaSonera Skanova Access AB. Hon efterträder Anders Gylder och tillträder sin nya tjänst i maj 2008.

Anna Philipson har lång och bred erfarenhet från telekombranschen. Hon är partner i Greenwich Consulting och arbetar med strategifrågor inom telekom och har tidigare varit VD för Ventelo, konsultföretaget Consiglio och Unisource Business Networks. På meritlistan finns också flera ledande befattningar inom Telia. Anna Philipson är 43 år och civilingenjör med inriktning på industriell ekonomi.

- Jag är mycket nöjd med att vi så snabbt kunde rekrytera en ny VD till Skanova Access. Med sin bredd, sina dokumenterat goda ledaregenskaper och inte minst erfarenheter av att leda en teleoperatör och kund till Skanova Access, är Anna Philipson som klippt och skuren för jobbet, säger Anders Bruse, styrelseordförande i Skanova Access och chef för affärsområde Bredband, TeliaSonera.

Anna Philipson, som börjar sin nya tjänst som VD för Skanova Acess i maj 2008, efterträder Anders Gylder som då återgår till sin tidigare position som vice affärsområdeschef för TeliaSonera, affärsområde Bredband. I avvaktan på tillsättningen av en permanent VD utsågs Anders Gylder i december 2007 till VD för Skanova Access. Hans uppgift var att starta och leda det nybildade bolaget under dess första månader.

TeliaSonera Skanova Access AB bildades den 1 januari 2008 och säljer koppar- och kopparrelaterad infrastruktur på samma affärsmässiga villkor till samtliga operatörer på den svenska marknaden, inklusive TeliaSoneras egen slutkundsverksamhet. Bolaget har drygt 700 anställda och är ett helägt dotterbolag till TeliaSonera AB.

-----------------------------------------------------------------------
Ytterligare information till journalister lämnas av:
TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30