Boten Anna 2006 års mobilhit hos Telia – Genombrott för musik i mobilen 2006

Boten Anna med Basshunter är den låt som laddades ned flitigast från Telias svenska mobiltportal SurfPort under 2006. Näst mest nedladdade blev hårdrockarna Lordi medan Cascada knep tredjeplatsen. Telia spår att musik i mobilen kommer att växa ytterligare under 2007.

På bara ett år har Telias musikportal vuxit till att bli en av Sveriges största portaler för musik. Med över 1,5 miljon låtar i musikportalen kan Telia erbjuda kunderna allt från klassiker till de senaste hitsen.

På 2006 års topplista över de låtar som Telias mobilkunder laddade ned mest, samsas hårdrock med dansmusik, schlagerrock och ballader. Varannan artist är svensk och en av dessa intar också förstaplatsen, nämligen Basshunter med låten Boten Anna.

- Musiknedladdningarna till mobilen växte kraftigt under 2006 och i år tror vi att det kommer att öka ytterligare under 2007, säger Indra Åsander, ansvarig för mobilt innehåll på TeliaSonera. Mobilen har blivit vår tids musikmaskin.

De tio mest nedladdade låtarna från Telia SurfPort 2006:
1. Basshunter Boten Anna (Club Remix)
2. Lordi Hard Rock Hallelujah
3. Cascada Everytime We Touch
4. Shakira Hips Don't Lie (featuring Wyclef Jean)
(Album Version) (Clean Version)
5. Iron Maiden The Reincarnation Of Benjamin Breeg
6. Martin Stenmarck Sjumilakliv
7. Roxette One Wish
8. The Poodles Night of Passion
9. Rednex Mama Take Me Home
10. Gnarls Barkley Crazy (Single version)

Musik i mobilen viktigast för kvinnor
När Telia tillfrågade 10 000 svenskar om vilken funktion de anser är den viktigaste svarade 39 procent mp3-spelare. Kvinnor värderar mp3-spelare i mobilen högst (43 procent jämfört med 35 procent för männen). Personer yngre än 35 är samtidigt mest intresserade. Bland 20-åringarna vill exempelvis 58 procent att deras mobil har mp3-spelare och även bland 30-åringarna är andelarna drygt 50 procent.

Om Telias undersökning 2006
Telia har frågat 10 126 svenskar om deras kommunikationsvanor under julen. Hela Sverige är representerat. Respondenterna är kunder till Telia. Fältperioden var den 9 november till den 15 november.