Brottsanklagelserna mot TeliaSonera är ogrundade

De brottsanklagelser som har riktats mot TeliaSonera är ogrundade. De uppgifter som vill göra gällande att myndigheternas tilldelning av frekvenser och licenser i Uzbekistan inte har gått rätt till är direkt felaktiga. Idag har Stockholms tingsrätt avvisat åklagarens kompletterande kvarstadsyrkande på 1,8 miljarder kronor kopplat till grovt mutbrott. Dessutom har vi fått svar från uzbekiska myndigheter som styrker att allt har gått rätt till, i samband med frekvens- och licenstilldelningen. Dessa uppgifter har vi idag tillhandahållit överåklagare Gunnar Stetler och Mannheimer Swartling.

Sedan en tid tillbaka pågår två undersökningar av TeliaSoneras etablering i Uzbekistan. Överåklagare Gunnar Stetler leder en förundersökning som vi naturligtvis samarbetar med och ger all information som efterfrågas. Mannheimer Swartling advokatbyrå genomför under ledning av advokat Biörn Riese en utredning som initierats av TeliaSonera. Två av TeliaSoneras medarbetare har hörts som representanter för bolaget i samband med förundersökningen och delgivits misstanke om brott, misstankar som båda dessa medarbetare och bolaget bestrider.

För TeliaSonera är en grundlig utredning av etableringen i Uzbekistan av yttersta vikt. Till dess saken är utredd tvingas företagets ledning och medarbetare leva med icke belagda brottsanklagelser.

TeliaSonera har för åklagare och polis, samt för Mannheimer Swartling, i detalj redogjort för investeringen i Uzbekistan, bland annat vilka förhandlingar som har förevarit, vilka personer som har varit inblandade och vilka avtal som har tecknats. TeliaSoneras ledning är fast övertygad om att den fortsatta rättsliga processen kommer att visa att det inte finns någon grund för brottsmisstankarna. Ingenting i de uppgifter som har kommit fram ändrar detta.

För mer information, kontakta gärna TeliaSoneras presstjänst: 0771 77 58 30, press@teliasonera.com besök TeliaSonera Newsroom och följ oss på Twitter @TLSN_Media.

TeliaSonera tillhandahåller nätanslutning och telekommunikationstjänster i Norden och Baltikum, på tillväxtmarknaderna i Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. TeliaSonera hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Målet är att bli nummer ett eller två på alla våra marknader genom att erbjuda den bästa kundupplevelsen, hög kvalitet i näten och en kostnadseffektiv struktur. TeliaSonera är även den ledande europeiska grossistleverantören med ett helägt internationellt carrier-nät. 2010 uppgick omsättningen till 104 miljarder SEK, EBITDA till 36,9 miljarder SEK och vinst per aktie till 4,20 SEK. TeliaSonera är noterat på NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ OMX Helsingfors. Läs mer på www.teliasonera.com