• Telia Company/

Cisco och TeliaSonera lanserar samarbete kring nästa generations molntjänster – Business Class Cloud Services

Cisco och TeliaSonera inleder ett samarbete för att förse företagskunder med nya molntjänster. Samarbetet är det första i sitt slag på den svenska marknaden.

Genom samarbetet Business Class Cloud Services ska Cisco och TeliaSonera gemensamt marknadsföra och sälja nästa generations molntjänster för företag, med fokus på effektiva verktyg för arbetslivet. Först ut är nya virtuella mötestjänster som bland annat låter användaren följa webbmöten från mobiltelefonen, dela och arbeta i gemensamma dokument, spela in möten och titta på dem on-demand och få automatisk uppringning vid mötesinloggning. Samarbetet omfattar även sk. Managed Voice, en integrerad lösning för olika typer av kommunikationtjänster där man enkelt kan växla mellan chatt, telefoni, video och dokumentdelning. Potentialen är stor. Enligt TeliaSonera och Ciscos beräkningar kommer marknaden för molntjänster till företag att omsätta omkring 10 miljarder kronor år 2012. - Våra kunder efterfrågar allt fler nätbaserade lösningar. Tillsammans med Cisco, världens ledande telefonileverantör, tar vi molntjänster till en helt ny nivå på den svenska marknaden, säger Sverker Hannervall, chef TeliaSonera Företagstjänster. - TeliaSonera är Nordens ledande operatör vilket gör det här samarbetet oerhört slagkraftigt och kommer att driva marknadsutvecklingen, säger Niklas Andersson, chef för Cisco Sverige. Samarbetet mellan Cisco och TeliaSonera inleds den 24 mars Fakta - molntjänster Molntjänster är ett begrepp som innebär att program och applikationer är helt nätbaserade istället för att användaren har programmen sparade lokalt i sin terminal. Man betalar bara för själva användningen och behöver därför inte köpa programvara eller licenser. Molntjänster är skalbara och kan snabbt anpassas till verksamhets- och marknadsförändringar.

Taggar: