Försäljningen av Telia Danmark till Norlys slutförd

Telia Company meddelar idag att försäljningen av verksamheten och nättillgångarna i Danmark till Norlys a.m.b.a. (Norlys), till ett värde om DKK 6,25 miljarder på kontant- och skuldfri basis, är slutförd. Telia avser använda transaktionslikviden för att minska skuldsättningen, och efter försäljningens slutförande ligger Telias nettolåneskuld/justerad EBITDA nu i den lägre delen av målspannet om 2,0-2,5x.

Transaktionen, som först offentliggjordes den 25 april 2023, är i linje med Telias strategi att fokusera på marknader där det finns en tydlig möjlighet för att säkra och försvara marknadsledande positioner.

Patrik Hofbauer, Telia Companys VD och koncernchef, säger: "Försäljningen av vår danska verksamhet markerar en betydande milstolpe för Telia och jag vill tacka alla på både Telia och Norlys som arbetat i många månader för att göra den här framgångsrika affären möjlig. Telia kommer att fortsätta att stödja Norlys för att säkerställa en smidig övergång för våra tidigare kunder i Danmark, vilka kommer att dra fördel av att få tillgång till en bredare uppsättning produkter och tjänster från Danmarks största integrerade energi- och telekomkoncern.”

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

För mer information, kontakta Telias Companys pressavdelning på 0771-77 58 30, besök vårt nyhetsrum och följ oss på LinkedIn och X. Besök vår mediabank för att ladda ner vår logotyp, högupplösta bilder av Telias ledning, kontor och lösningar.

OM TELIA

Telia Company (STO: TELIA) är en ledande nordisk och baltisk telekomoperatör och ett nordiskt mediehus. Vi förser konsumenter, företag och offentliga verksamheter med kritisk digital infrastruktur, informations- och kommunikationstjänster, samt underhållning. Våra 18 000 duktiga kollegor möter varje dag miljontals kunder i en av världens mest uppkopplade regioner. Vi är navet i det digitala ekosystemet och tillhandahåller 25 miljoner mobil-, bredband- och TV-abonnemang som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att hålla kontakten med allt som är viktigt 24/7/365. Läs mer på www.teliacompany.com/sv