Första datorn med inbyggt 3G-modem på Telias topplista

För första gången någonsin har datorn tagit sig in på 10-i-topp listan över bästsäljare i Telias butiker. Bärbara datorer med inbyggt 3G-modem tar sig in på nionde plats under februari, medan mobilt bredband och usb-modem toppar listan för nionde månaden i rad.

Försäljningssuccén för mobilt bredband med rekordsäljande usb-modem har fått en efterföljare i de bärbara datorer med inbyggt 3G-modem som säljs i Telias butiker.

- Försäljningen av bärbara datorer med inbyggda 3G-modem har verkligen överträffat alla förväntningar, säger Fredrik Rudberg, försäljningschef för mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige. Kunderna uppskattar att vi gjort det så enkelt för dem att skaffa sig mobilt bredband.

Placering februari Placering jan Modell Anmärkning
1 1 USB-modem 3G-modem
2 4 Sony Ericsson W200i SP, K, Mp3, @, WLM
3 3 Nokia 3110 classic SP, K, Mp3, @, TN,
4 6 Sony Ericsson K810i SP, K, 3G, Mp3, @,
TN, WLM
5 5 Nokia 1208
6 2 Nokia 6085 SP, K, Mp3, @, WLM
7 NY Sony Ericsson W580i SP, K, Mp3, @, TN,
8 6 Sony Ericsson K850i SP, K, 3G, Mp3, @,
TN, WLM
9 NY PC PC, K, 3G, MP3, @,
TN
10 7 Sony Ericsson K550i SP, K, Mp3, @, TN,
WLM

Förklaring till anmärkningsnotering: SP – säljs med förkonfigurerat Telia SurfPort, K – har inbyggd kamera, 3G – klarar både gsm- och 3G-nät, Mp3 – har inbyggd mp3-spelare, @ – har inbyggd e-postläsare, TN – klarar Telia Navigator, WLM – stödjer tjänsten Windows Live Messenger, 3G modem- 3G instickskort/USB-modem för dator, PC – PC med inbyggt 3G modem.

Försäljningsstatistiken baseras på försäljningen i 80 butiker. Telia har Sveriges största butikskedja inom telekommunikation och tillhör dem som säljer flest mobiltelefoner i Sverige.

Ytterligare information till journalister lämnas av:
TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30