Håll koll på mobilkostnaden på semestern - Svenskar reser utomlands med mobil och dator i packningen

Det kan finnas svenskt kaffe på hotellet utomlands, men sällan något svenskt bredband. I sommar väljer hälften av svenskarna att ta med sig sin bärbara dator med mobilt bredband när de reser och nio av tio packar ned sin mobiltelefon. Inför resan finns det några enkla saker som vaccinerar mot höga kostnader, vilket många svenskar har blivit mer medvetna om. Det visar Telias årliga sommarundersökning.

Telia har undersökt hur svenskarna håller koll på kostnaden för det mobila bredbandet och mobiltelefonen när man befinner sig utomlands och hur man förbereder sig innan man reser. En fjärdedel av svenskarna läser på om priserna på mobilt bredband innan de lämnar landet och drygt 20 procent undersöker om det finns wlan dit de ska resa. Sex procent ser över sin fakturabeloppsgräns och sätter ett maxtak på vad det får kosta. En knapp femtedel av svenskarna är försiktiga med hur man använder sitt mobila bredband utomlands. - När allt fler använder mobilt bredband på semestern utomlands gäller det att ha koll på vad det kostar att surfa utomlands och se till att förebygga höga kostnader. Det finns flera möjligheter för att skaffa sig kostnadskontroll hos Telia och vi arbetar även kontinuerligt med att få ned priserna utomlands mellan operatörer, säger Ulrika Steg, chef för mobila konsumentaffären på TeliaSonera i Sverige. Sju tips för en bra it-semester 1. Ha utlandsnumret till kundtjänst nära till hands. Det är gratis att ringa Telias kundtjänst privat på 90 200 i Sverige och +46-771 99 02 00 utanför Sverige samt kundtjänst företag på 90 400 i Sverige och +46-771 99 04 00 utanför Sverige. 2. Bestäm din övre beloppsgräns för samtal, sms, mms och mobilsurf . Kontakta kundtjänst och fråga vad du har för övre beloppsgräns och sätt den till en nivå som du tycker är rimlig. Kunder med privat mobilabonnemang eller Telia Refill har automatiskt en beloppsgräns för samtal, sms, mms och mobilsurf med en generell beloppsgräns om 5 000 kronor per månad eller kvartal. Du kan dock själv välja en maxsumma för hur mycket du vill att samtal, meddelanden och mobilsurfandet ska kosta. Ett sms-meddelande skickas ut till dig när 80 procent av den valda beloppsgränsen är uppnådd. 3. Alla mobila bredbandsabonnemang för privatkunder har en utlandsspärr. För att ta bort spärren behöver du kontakta kundtjänst. 4. Välj egen volymbegränsning för mobilt bredband med möjlighet att få varningar. Med uppkopplingsprogramvaran Telia Connect kan du själv sätta volymbegränsningar som hjälper dig att hålla koll på kostnaderna. Det går också att välja vilka operatörer som du vill använda i utlandet viket är viktigt då priserna skiljer mellan operatörerna dessutom fås varningar när man når den valda volymgränsen. Programvaran är kostnadsfri för Telias kunder och finns att ladda ner på www.telia.se 5. Läs på om vad det kostar att använda internet och mobilen i semesterlandet. I vissa länder går det att minska kostnaderna genom att välja en mobiloperatör med lägre priser. När du slår på mobiltelefonen i en annan operatörs nät får du ett sms med prisinformation. Kolla ändå gärna priserna innan du åker på www.telia.se. Särskilt viktigt är det att kolla vad det kostar att använda ditt mobila bredbandsabonnemang utomlands. Även under korta stunder kan annars webbradio, surf eller youtube kosta mycket då du utomlands debiteras för förbrukad datamängd. 6. Kolla upp var det finns wlan dit du ska åka och använda internet där. Skaffa gärna ett lokalt wlan-abonnemang ifall du ska vara borta en längre tid. 7. Stäng av den automatiska hämtningen av e-postmeddelanden och andra automatiska uppdateringar till din mobiltelefon eftersom varje uppdatering annars debiteras. Information om hur du stänger av automatisk uppdatering finns i manualen till din mobiltelefon. Mer råd och tips finns på www.telia.se/mobilt/utomlands Om Telias sommarundersökning 2009 Undersökningen genomfördes av United Minds i form av en e-postenkät under perioden 1 maj - 22 maj. Totalt besvarades undersökningen av 2 201 svenskar I åldersgruppen 18 år och uppåt. Urvalet av respondenter baserades på demografiska kvoter för att representera Sveriges befolkning utifrån kön, ålder och geografisk bostadsort.