I dag öppnar Telia världens första 4G-nät

Telias kunder blir de första i världen att kunna använda 4G när företaget nu öppnar sitt 4G-nät i Stockholm. Redan från och med den 15 december startar leveranserna av de första 4G-modemen till kunder och möjligheten att testa eller beställa i Telias butik på Kungsgatan Stockholm. Under 2010 fortsätter utbyggnaden i de största städerna i Sverige.

– Vi tycker det är viktigt att låta kunderna upptäcka möjligheterna med mobilt bredband med 4G när vi nu öppnar världens första nät i Stockholm, säger Erik Hallberg, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige. 4G tar den mobila bredbandsanvändningen till en helt ny nivå med hastigheter som är upp till tio gånger snabbare än dagens mobila bredband. Med 4G kan kunderna använda mer kapacitetskrävande tjänster som webb-tv, onlinespel, eller arbete med tunga filer och applikationer på samma sätt som med det fasta bredbandet, oavsett var man befinner sig. – Svenskarnas efterfrågan på högre hastigheter och större kapacitet, är i det närmaste obegränsad. 4G är ett av många steg för att uppfylla kundernas behov. Med 4G öppnar sig helt nya användningsområden som knappt går att föreställa sig idag för både konsumenter och företag, säger Erik Hallberg. Täckning i Stockholm och fortsatt utbyggnad i Sverige Det nya 4G-nätet finns till att börja med i Stockholm. 4G-täckning finns från och med idag i Stockholms innerstad och i delar av Kista, Älvsjö, Liljeholmen, Marievik, Telefonplan, Farsta och Hammarby Sjöstad. Under 2010 kommer 4G-nätet successivt att byggas ut i tätbefolkade områden och större städer i Sverige med start i Göteborg och Malmö. Om Telias 4G-erbjudande Kunderna betalar under lanseringskampanjen 4 kr per månad. 4G-modem ingår utan extra kostnad (ordinarie pris 3495 kr) och ett 3G-modem lånas ut utan extra kostnad till helt nya kunder till och med 1 juli. I abonnemanget ingår e-postadresser, säker lagring med automatisk back-up. För alla Telias mobila bredbandserbjudanden gäller Telias trygghetslöfte med en månads öppet köp. Från den första juli betalar 4G-kunderna ordinarie pris om 599 kr/månad. I priset ingår 30 GB data/månad. Från och med den 15 december kan kunder från kl 10 beställa 4G-erbjudandet i Telias butik på Kungsgatan i Stockholm och från kl 13 på www.telia.se/4g. I butiken kan kunder också testa olika tjänster via 4G. Ett begränsat antal modem erbjuds ett antal särskilt utvalda kunder. Leveranser till dessa kunder startar från och med 15 december och därefter kommer modem löpande att levereras till kunder på beställningslistan. Mer information finns på www.telia.se/4g

Taggar: