iPhone ohotad etta i Telias butiker

iPhone 3G behåller titeln som bästsäljare i Telias butiker även för september och har därmed toppat försäljningen sedan lanseringen i juli. I övrigt domineras listan av Sony Ericsson som lägger beslag på sex av topplaceringarna.

– Företagskundernas intresse för iPhone har gett ytterligare skjuts i försäljningen under september, säger Patrik Granström, försäljningschef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige. Det ska bli spännande att se vad som händer nu när vi börjar sälja Sony Ericssons Xperia X1 som till viss del vänder sig till samma segment.

Sony Ericsson får in ytterligare tre modeller på listan under september och lägger därmed beslag på sex av de tio topplaceringarna. Företagsmobilen T280i hamnar på sjunde plats, kameramobilen C902i på nionde plats och G900i blir tia.

Placering Placering Aug Modell Anmärkning
1 1 Apple iPhone 3G K, 3G, Mp3, @
2 2 USB-modem 3G, PC
3 3 Nokia 3110 classic SP, K, Mp3, @, TN, WLM
4 5 Nokia 1208
5 4 Sony Ericsson C702i SP, K, 3G, MP3, @, TN, WLM
6 9 Sony Ericsson W760i SP, K, 3G, Mp3, @, TN
7 Ny Sony Ericsson T280i K, MP3, @
8 8 Sony Ericsson W200i SP, K, Mp3, @, WLM
9 Ny Sony Ericsson C902i SP, K,3G, Mp3, @,TN
10 Ny Sony Ericsson G900i SP, K, 3G, MP3, @, TN

Förklaring till anmärkningsnotering: SP – säljs med förkonfigurerat Telia SurfPort, K – har inbyggd kamera, 3G – klarar både gsm- och 3G-nät, Mp3 – har inbyggd mp3-spelare, @ – har inbyggd e-postläsare, TN – klarar Telia Navigator, WLM – stödjer tjänsten Windows Live Messenger, PC – USB-modem/PC för mobilt bredband.

Ytterligare information till journalister lämnas av:
TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30