Kolla hastigheten istället för vädret i sommar

Den bärbara datorn med mobilt bredband är den sommarpryl som svenskarna helst tar med sig till sitt sommarboende. Telia lanserar därför som första operatör en hastighetskarta på internet som ger kunder möjlighet att överallt i landet se vilken lägsta och högsta praktiska hastighet som oftast går att uppnå med mobilt bredband där de befinner sig.

I Telias sommarundersökning är det den bärbara datorn med internetuppkoppling som svenskarna prioriterar att ta med sig ut på sommarboendet i Sverige. - Sommaren är högsäsong för svenskarna att resa inom Sverige och då vill man kunna koppla upp sig på internet med sitt mobila bredband oavsett om man befinner sig i sommarstugan, båten eller husvagnen. Med hastighetskartan vill vi göra det ännu enklare för våra kunder att överallt i hela landet se vilka praktiska hastigheter som är möjliga att uppnå på den ort där man befinner sig, säger Erik Hallberg, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige. Nyligen kom Telia tillsammans med övriga mobiloperatörer i Sverige överens om att kommunicera praktiska hastigheter istället för teoretiska hastigheter i sin marknadsföring. Nu utvecklar Telia detta ytterligare för sina kunder med möjligheten att se vilken lägsta och högsta möjliga praktiska hastighet som man oftast kan uppnå på olika orter över hela landet. Hastigheten i de mobila bredbandsnäten varierar beroende på täckning och kapacitet på den plats som kunden befinner sig på. Exempel på faktorer som påverkar kapaciteten och därmed den praktiska hastigheten, är antalet samtidiga användare som kopplar upp sig på platsen, om man befinner sig inomhus, vid ett fönster eller i källaren eller utomhus samt vilka hastigheter som terminaler och modem klarar av. Telia erbjuder alla mobila bredbandskunder öppet köp i 30 dagar med möjlighet att avsluta sitt mobila bredbandsabonnemang inom 30 dagar efter inköp om man till exempel inte är nöjd med hastigheten. Fakta Telias mobila bredbandsnät Telias mobila bredbandsnät når sammantaget flest invånare i Sverige både räknat i yta och befolkningstäckning: • edge täcker 92 % av Sveriges yta • 3G täcker 99 % av Sveriges befolkning • turbo 3G och turbo 3G+ når över 8 miljoner invånare • Telia har även flest surfzoner med wlan i Sverige. Idag har Telia över 2500 surfzoner som under juli månad blir 2800 när utbyggnaden av nya surfzoner hos Statoil är färdig. • som första operatör i Sverige bygger nu Telia det nya 4G-nätet, nästa generations supersnabba mobila bredband, i Stockholm Hastighetskartan samt ytterligare information om Telias mobila täckning och utbyggnad av de mobila näten finns på www.telia.se/tackning Det här är vad svenskarna helst tar med sig i sommar 1. Bärbar dator med internetuppkoppling (47 %) 2. Bok (42 %) 3. Grill (39 %) 4. Lådvin (22 %) 5. Kubbspel (15 %) 6. TV (14 %) Telias sommarundersökningen genomfördes av United Minds i form av en e-postenkät under perioden 1 maj - 22 maj. Totalt besvarades undersökningen av 2 201 svenskar I åldersgruppen 18 år och uppåt. Urvalet av respondenter baserades på demografiska kvoter för att representera Sveriges befolkning utifrån kön, ålder och geografisk bostadsort. Ytterligare information till journalister lämnas av: TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30