Nästa generations mobila bredbandsnät - världens första 4G-basstation igång i Stockholm

Telia har som första operatör i världen en 4G-basstation i drift för ett kommersiellt nät. Uppkopplingen av den första basstationen är ett viktigt steg i förverkligandet av framtidens supersnabba mobila bredbandsnät i Sverige.

- Vi fortsätter nu med utbyggnad och intrimning av 4G-nätet som kommer ge våra kunder nya möjligheter att använda det mobila bredbandet för kapacitetskrävande tjänster. Till exempel webb-tv, onlinespel eller olika företagslösningar där både mobilitet och riktigt snabb uppkoppling är avgörande för kundupplevelsen, säger Erik Hallberg, chef för Mobilitetstjänster Sverige på TeliaSonera. Den första 4G-basstationen är inkopplad mot Telias IP-nät och mot Ericssons testnät. Fortsatt utbyggnad och intrimning av det nya 4G-nätet sker nu i Stockholm innanför tullarna samt i Älvsjö, Kista och Farsta. Den planerade 4G-täckningen i Stockholm city kommer att motsvara dagens 2G- och 3G-täckning i staden. Lansering av det nya nätet planeras under 2010 när det finns 4G-modem. Kundupplevd hastighet uppskattas bli cirka tio gånger snabbare jämfört med de hastigheter som kunder kan komma upp till idag med mobilt bredband i 3G-näten.