Nu går vi på flex-semester

– mobil uppkoppling får sommarpusslet att gå ihop

I sommar blir det mobila bredbandet viktigare än grillen och kubbspelet. Men det är inte jobb i kombination med fint väder som främst driver oss att vara ständigt uppkopplade. Med sommarlång internettillgång pusslar vi även samman familjens aktiviteter och får vår sommarunderhållning. Det visar den femte upplagan av Telias årliga undersökning Sommartrender som närmare 3000 beslutsfattare inom svenskt näringsliv svarat på.

Sedan 2004 har Telias årliga sommarundersökning visat på rekordökningar för att jobba utanför kontoret under sommarmånaderna. Ökningen fortsätter även i år, men inte i samma rekordtakt. Nu märks istället att svenskarna kräver ständig tillgång till Internet, för fler användningsområden och oavsett var man befinner sig. Internet vill svenskarna ha tillgång till under hela sommaren, även när det är fint väder.

För två av fem (39 procent) är sommarens största stressmoment att kombinera jobb och familj, lyckas med planeringspusslet och tillgodose familjemedlemmarnas önskemål och behov av aktiviteter. Samtidigt säger varannan (49 procent) att ständig tillgång till internet skulle lösa de flesta av sommarens orosmoln.

Hellre megabit än köttbit
Det man allra minst vill vara utan på sommarstället är mobiltelefonen (62 procent), sedan den mobila bredbandsuppkopplingen (48 procent), följt av boken (34 procent), grillen (31 procent) och tv:n (15 procent). Av personer med sommarboende har 45 procent tillgång till mobilt bredband i sommarbostaden och åtta procent tillgång till fast bredband.

– Att vi klarar en sommar utan grill, men inte utan mobil uppkoppling, får tolkas som ett tidens tecken. Vi använder inte längre sommaruppkopplingen enbart för jobb utan även för att lösa pusslet med familj, jobb och nöje, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige.

Mer ledigt, mer flex-semester
Sex av tio (63 procent) är lediga fyra veckor eller mer under sommaren. Det innebär att långsemestrandet i år ökar med 17 procent jämfört med sommaren 2007 (54 procent). Totalt kommer åtta av tio (83 procent) att arbeta utanför kontoret, vilket är en ökning med 23 procent. Sex av tio kommer att jobba utanför kontoret minst två gånger per vecka. Under den första semesterveckan utför majoriteten (64 procent) vissa arbetsuppgifter på distans. Hela 38 procent läser jobbrelaterad e-post någon gång i veckan under semestern.

Orsaken till att vi vill arbeta utanför kontoret är för 36 procent av svenskarna ”att man mår bra av det” och för 20 procent ”att slippa resorna till jobbet”, och få tid över till annat. Fyra procent tillstår att de arbetar utanför kontoret för att följa fotbolls-EM.

– Flex-semestern växer fram. Tidigare flexade vi bara genom att jobba utanför kontoret. Nu flexar alltfler även på själva semestern, säger Håkan Dahlström Sommarens sju stora stressmoment:

Sommarens sju stora stressmoment:

1. Att inte kunna vara ute i
sommarvädret när man vill 28%
2. Lyckas med planeringspusslet och
tillgodose familjemedlemmarnas
önskemål/aktiviteter 21%
3. Kombinera jobb och familj 18%
4. Fixa trädgården/balkongen 13%
5. Hinna besöka/bjuda in släkt och
vänner 11%
6. Packa inför resor 4%
7. Fixa med blomvattning och
grannar som kollar till hemmet 4%

Om Telia Sommartrender 2008
Telia har för femte året i rad genomfört en webbundersökning bland sina kunder om jobbtrender under sommaren. I årets undersökning har 2 742 deltagit. Bland de svarande finns vd:ar, it-chefer och andra medarbetare på företag i varierande storlek, från under tio till över 500 anställda. Hela Sverige är representerat. Undersökningen genomfördes 27 maj - 3 juni 2008.